Thursday, February 1, 2018

A.    Maklum Balas Peserta Pelatihan dari Guru Acheh 
(November, Disember 2017)

1.     Pelatihan yang Bermutu dan Berjaya

‘Pelatihan yang sangat bermutu, mendidik dan membangun dan sangat dapat di terapkan di sekolah dan di bagi untuk teman-teman di Aceh’ (responden 2)

Terima kasih untuk Bayyinah yang telah mempertemukan saya dngan orang “hebat” (responden 5)

saya suka dengan nara umber {pembicara yang memberi materi}kerana pandai (responden 6)“subhanallah, semoga pelatihan ini tetap berjaya” (responden 8)

“kursus ini sangat berkesan, saya sangat senang dengan adanya pelatihan ini’
(responden 15)“kursus ini sangat berkesan, diharapkan dimasa yang akan datang lebih banyak lagi kursus seperti ini, dengan peserta yang lebih banyak. (responden 16)

“TOT sangat bermanfaat untuk membangun generasi bangsa, tutur yang sangat berpengalaman dan rendah hati bersedia membimbing kami degan ketulusan dan keihlasan.’ (responden 17)



2.     Memperoleh Banyak Ilmu

‘Dan mendapat pahala dari ilmu yang sant bermanfaat ini. Semoga kita bias berjumpa kembali dan dapat berbagi ilmu kembali’ (responden 2)

“terima kasih tidak terhingga atas ilmu yang bermanfaat dari progidgy. Terima kasih untuk UPSI yang telah memfalitasi kegiatan ini. (responden 5)

‘banyak ilmu yang saya dapat Pak Azizi the best’ (responden 9)

‘sangat banyak ilmu yang saya terima dalam kursus ini. Semoga kedepan sya dapat mengikutinya lagi, kurang cukup bagi saya sampai disini ilmu yang bapat berika sangat terinspirasi bagi saya. Semoga kedepan saya lebih banyak lagi ilmu yang dapat.” (responden 11)




kesan kepada ibu Intan seorng guru Sains


  cara mengajar selepas pulang dari UPSI

3.     Materi yang Baik, Bermanfaat dan Sesuai

‘Ternyata materi awal yang saya dapat sangat bermanfaat untuk menambah pola piker saya’ (responden 3)

Materi yang menarik. Materi cocok untuk bidang pekerjaan kami. (responden 6)


4.     Semakin Mengenal Diri dan Orang Lain

‘sangat bermanfaat untuk menambah pola piker saya tentan peribadi saya sendiri dan juga untuk menghadapi guru-guru tadika di Indonesia khususnya di Kota Medan. (responden 3)




5.     Modul Membantu Lakukan Perubahan

“terima kasih kepada team Prodigy yang telah menyajikan modul ini dengan sangat bermakna dan memberi arti bagi hidup saya dan banyak orang. Semoga bisa diterapkan dan mengubah segalanya menjadi lebih baik.” (responden 4)
dapat membentuk karakter seseorang, yang dapat merubah seseorang dari yant tidak benar menjadi orang yang benar.(responden 12)

Terbuka mata dan hati saya, setelah ikut pelatihan ini. Betapa banyak hal yang saya lakukan ternyata jauh dari kebenaran. Baik terhadap keluarga maupun siswa di sekolah. Saya bertekad untuk memperbaikinya (responden B2)



6.     Membantu dalam Pengajaran dan Pembelajaran“kursus iin sangat bagus, sangat membantu saya dalam mengajar anak-anak”(responden 7)


7.     Membantu Meningkat Motivasi

“dengan adanya kursus ini saya sangat termotivasi, sangat banyak ilmu yang saya terima dalam kursus ini. Semoga kedepan sya dapat mengikutinya lagi, kurang cukup bagi saya sampai disini ilmu yang bapat berika sangat terinspirasi bagi saya. Semoga kedepan saya lebih banyak lagi ilmu yang dapat.” (responden 11)Prodigy membangunkan saya dari putus asa. I love Prodigy dan semua yang terlibat di Prodigy. Insya Allah kami di pertemu lagi”  (responden 13)“melalui kursus ini, saya menjadi lebih terpacu untuk terus berbagi. Saya ingin menulis buku tentang kegiatan ini, kelak. Terima kasih terlh menjadikan saya, pribadi yang lebih baik dan lebih berjiwa besar.” (responden 23)You, I Love. Bapak memberi semangat dan memotivasi untuk saya agar berbuat lebih baik dan menjadi manusaia yang berguna bagi sesama manusia, agama dan bangsa. Thank for you. (responden B4)


8.     Modul Sesuai Untuk Semua Golongan

“prodigy adalah ilmu yang luar biasa yang dapat membentuk karakter seseorang, yang dapat merubah seseorang dari yant tidak benar menjadi orang yang benar. Prodigy sampai perlu bukan bagi anak-anak saja namun dari segala golongan tuam muda, remaja dan anak-anak, agar terciptalah manusia-manusia yang  baik. Manusia-manusia yang penuh kasih sayang. Semoga Prodigy dnegan segera di buat di Acheh kerna Aceh  banyak sekali korban konflik sehingga emosi mereka kurang terkendali. Dengan adanya Prodigy di Aceh, Insya Allah dapat merubah Aceh untuk lebih baik” (responden 12)

9.     Memberi Kesedaran Kepentingan Kasih Sayang

di pelatihan ini banyak menyedarkan saya tentang kasih sayang dan kemahiran belajar.
(responden 15)
 Alhamdulillah pembelajarannya sangat bermakna, menghibur dan menyenangkan.Memberi, menerima, saling sayang, menghargai, perlakuannya sama. (responden B6)Sangat seru, akan menjadi pembelajaran yang terbaik dan selalu diingat kerana caranya pengajiannya sangat menerik.


10.  Membantu Meningkatkan Karektor

     “kursus ini sangat berkesan, diharapkan dimasa yang akan datang lebih banyak lagi kursus seperti ini, dengan peserta yang lebih banyak. Kursus seperti inni sangat bermanfaat dalam pembentukan karakter bagi guru-guru PAUD dan bagi peserta didik khususnya dapat menciptakan karakter bangsa di masa yang akan datang” (responden 16)

Saya malu pada diri saya sendiri, dan saya berjanji pada diri saya akan merubah sikap. Baik pada tiga buah hati saya maupun pada anak didik saya. (responden B3)


11.  Sesuai dikembangkan di Aceh

      luar biasa sekali. Saya banyak mendapat pembelajaran-pembelajaran baru yang boleh saya kembangkan di tempat tinggal saya nanti. (responden B5)Semoga Prodigy dnegan segera di buat di Acheh kerna Aceh  banyak sekali korban konflik sehingga emosi mereka kurang terkendali. Dengan adanya Prodigy di Aceh, Insya Allah dapat merubah Aceh untuk lebih baik” (responden 12) 


RESPON PESERTA KEPIMPINAN PRS 
SEKOLAH MENENGAH ASRAMA PENUH ZON SELATAN 2022
r

rr


13 November 2022
ada pensyarah fwdkan screenshot assignment pelajar..
sangat terharu .. simpan di sini untuk kenangan




Pendapat Peserta Terhadap Modul Unconditional Love

Aziz Yatim menulis:
Modul Agape Love ini adalah hasil daripada cubajaya yang sangat lama. Bermula dari tahun 1994 dan banyak perubahan yang telah dilakukan dalam bentuk cerita dan latar muzik. Ianya memberi kesan yang amat tinggi terhadap kasih sayang kepada sesiapa yang mengikutinya. Selalu saya katakan sekiranya seorang pelajar mengikutinya dia akan menyayangi orang lain di sekelilingnya lebih dari sebelumnya. Mereka akan cuba membantu manusia dan menyayangi mereka. Mereka akan lebih menghargai ibubapa mereka, guru dan sebagainya. Begitu juga sekiranya guru yang mengikuti modul ini mereka akan menyayangi pelajar mereka lebih lagi dari sebelumnya. Mereka akan memandang pelajar sebagai manusia yang berharga dan perlu dibantu. Pandangan sebelum ini mungkin tidak seperti itu. Lumrah dunia kadang-kala seorang guru itu tidak suka untuk membantu pelajar mereka sendiri kerana ciri-ciri yang ada pada pelajar tersebut seperti pelajar gedik, mengada-ngada, tidak pandai, malas dan sebagainya. Apapun cuba ikuti apa luahan rasa daripada peserta yang telah mengikuti modul ini. Ini adalah sumbangan kecil saya untuk mewujudkan suasana kasih sayang dalam kalangan manusia di dunia ini. Wallahualam. Kepada sesiapa yang telah mengikutinya sila email luahan rasa anda ke pusaka01@yahoo.com untuk saya uploadkan ke blog ini. Selamat membaca. Wassalam.

FIRST ENTRY: 11.09.09Nur Azani menulis:
Agape Love... sesunggunya bahasa cintas itu tiada taranya. Hati yang pada azalinya dikurniakan dengan rasa kasih jika disiram dan sentiasa dibaja dengan cinta ia akan mekar mewangi sepanjang masa. Agape Love mengajar saya menghayati apa makna kehidupan yang penuh dengan kasih sayang. Cinta itu milik sesiapa sahaja tanpa terbatas oleh batasan usia, bangsa dan agama. Setiap orang punya seribu jalan yang berliku dalam menjadikan siapa mereka. Agape Love banyak melatih saya mkenden gar apa yang tersirat dalam hati manusia walaupun tanpa mendengar suara mereka. Bagi saya penghayatan kepada Agape Love merupakan satu penghargaan diri yang amat tinggi dan tiada nilainya. Agape Love membuat saya merenung dalam diri dan melahirkan sebuah perasaan yang cukup berbeza terutamanya sebagai seorang manusia, hamba, anak, pelajar dan sudah semestinya sebagai seorang kaunselor di masa hadapan. `u i love...'



Yusmi Suhana menulis:
Agape Love banyak memberi impak kepada saya. Setelah melalui aktiviti itu, saya telah mengaplikasikan pendekatan kasih sayang dengan rakan-rakan. Saya juga turut mengaplikasikannya dengan keluarga serta anak-anak saudara saya. Ternyata ianya berkesan, kerana saya berasa lebih rapat dengan rakan-rakan, keluarga saya dan juga anak saudara saya. Buat pertama kali dalam hidup saya saya menyatakan sayang kepada ma dan abah saya dan dengan abang-abang saya dan akak saya, saya lebih senang dengan mengucapkan `I Love You'. Dengan rakan-rakan pula ungkapan You I Love sering dilafazkan dan akan sentiasa melafazkan ungkapan-ungkapan yang memberi seribu makna kepada diri saya.

Zuriatie menulis:
Agape Love memberi kesan yang mendalam dalam hidup saya. Agape Love telah menunjukkan bagaimana kasih sayang amat penting dalam kehidupan manusia. Berdasarkan apa yang telah saya lalui, saya merupakan seroang kakan sulung kepada 7 adik beradik. Di rumah, saya agak tegas dengan adik-adik. Sehinggakan mereka kadang kala takut untuk bertanya soalan kerja rumah kepada saya. Bukan niat saya untuk bersikap sedemikian rupa, tetapi sikap mereka yang nakal dan degil membuatkan saya memarahi mereka. akan tetapi, selepas saya mendengar kisah cinta agape love daripada En. Aziz, dengan tiba-tiba saya teringatkan adik-adik saya di kampung. Saya berasa amat bersalah dengan tindakan kasar saya selama ini terhadap mereka sedangkan sebenarnya saya patut memberi pengajaran serta tauladan yang baik kepada mereka. Oleh yang demikian, saya cuba untuk berubah. Seminggu pulang ke kampung, saya praktikkan pendekatan agape love. Saya cuba mengawal perasaan marah saya dan alhamdulillah saya dapat mengurangkan perasaan tersebut walaupun kadang kala perangai mereka menguji kesabaran saya. Pendekatan ini benar-benar mendekatkan saya dengan adik-adik saya yang lain sehinggakan saya rasa berat hati untuk meninggalkan mereka.



Sara (bukan nama sebenar) menulis:
Aku tidak menjangkakan sesuatu yang maha hebat akan berlaku, tapi inilah realitinya. Dari kecil aku diasuh dengan sikap kegarangan, kemarahan, disiplin yang tinggi dan ketegasan, pendek kata sukar untuk aku dapatkan pelukan manja, kasih sayang dan belaian manja dari keluargaku. Suatu hari mak dan abah bergaduh dan aku tahu semua ini gara-gara abah. Dia membuatkan ibuku menitiskan air mata kekesalan. Aku benci melihat keadaan begitu. Tidak semena-mena aku meninggikan suara kepada abahku. aku memberontak dan langsung tidak bercakap dnegannya. Aku memboikot dia dengan cara tidak layan dan tidak bersembang walaupun sepatah. Demngan harapan dia akan berubah. Ternuyata tidak sama sekali. Sehinggalah aku menyertai kursus En. Aziz, baru ku sedar pendekatan kasih sayang lebih bermakna. Aku yakin kata-kata En. Aziz, dan apabila cuti seminggu aku mulal berubah. Aku tunjukkan aku sangat sayangkan abah dan emak. Jujur aku katakan aku terlalu sangkan mereka tapi dahulu aku tidak pernah tunjukkan. Kata En Aziz, lebih baik kita luahkan sekarang, esok lusa belum tentu ada peluang itu. Hatiku tergerak, aku bertindak!
Kalau dulu aku tidak pernauh bercakap, abahku turu membisu. Aku mulakan strategi sewaktu abahku datang menjemputku di stesen bas, aku tersenyum dari jauh. Salam aku ucapkan, kalau dahulu taubat aku takkan buat. Emak dan abah berpandangan. Nak tergelak aku dibuatnya. Aku mulakan perbualan. Kalau dahulu suara aku kasar bila bercakap dnegan mak dan abahkuk sebab aku tak biasa tapi kali ini aku benar-benar bertekad. Suara lembut aku lontarkan. Ternyata abah dan mak memberi respon yang baik. Aku tunjukkan aku sayngkan mereka. Abah yang dulunya suka sangat membuat salah, bila tiap hari aku tunjukkan sayang pda abah dan juga ahli keluarga dia mula dendekati aku. Aku berikan respon.. Mungkin dia hairan sebab aku tak macam dulu.Suatu kejayaan besar bagi ku dan mungkin lepas ini aku mahu dia berubah tapi bukan sekarang terlalu awal. Aku nak dia rasa diriku cukup penting dan dia sendiri akan berubah kerana anak dia yang tercinta. Mungkin esok atau lusa. Sebenarnya aku tidak sangka sama sekali aku akan berbaik balikk selepas pergaduhan besar berlaku antara aku danegan abah. Tapi bila aku sendiri mengambil inisiatif untuk berbaik dan cara aku pilih ialah dengan cara kasih sayang, ternyata aku perolehi hasilnya walaupun hanya bertegur sapa. Lihat betapa hebatnya cinta, jika kita memberi dengan ikhlas dan 1000 kali ganda kita dapat balasannya.
SECOND ENTRY: 13.09.09

Seperti yang diceritakan Maziah (bukan nama sebenar)
Satu ketika saya amat membenci ayah saya. Bayangkan sebagai seorang anak perempuan yang mempunyai nilai keislaman yang tinggi tetapi ayah tetap tidak berubah dari dulu. Memang telah lama saya hendak menegur ayah. Tabiatnya yang saban hari menjelang maghrib ke pekan untuk bermain mahjung dengan rakan-rakannya itu sangat memalukan kami sekeluarga. Masanya amat sesuai saya kira apabila ayah meminta saya menghantarkannya ke pekan tatkala maghrib hendak menjelma. Saya menegur ayah dengan menasihatkannya berubah dan tidak lagi bermain mahjung. Saya katakan padanya dia telah tua dan patut pergi ke masjid daripada ke meja mahjung. Tanpa berfikir panjang ayah ke belakang lalu membawa bersamanya paip getah lalu melibas saya semahunya. Saya menjerit kesakitan dan lari darinya. Sejak hari itu saya tidak lagi bercakap dengan ayah. Sehinggalah ayah sakit kerana diserang angin ahmar. Ayah tidak boleh lagi berjalan. Saya pulang ke kampung dalam cuti semester tetapi tidak mendekati ayah langsung. Saya tidak langsung bertanya khabar atau menatap wajahnya yang sedang berbaring itu. Saya sangat sakit hati atas perlakuannya terhadap saya yang telah besar panjang ini. Saya malu sebagai anak perempuan diperlakukan sedemikian rupa. Tetapi setelah saya melalui modul agape love fikiran saya terus terarah kepada ayah yang sedang sakit di rumah. Saya bertekat hendak balik dan berbaik dengan ayah. Cuti semester peluang yang saya nantikan. Saya mendekati ayah dan melembabkan badannya dengan towel basah. Saya mengurut badannya. Saya bercerita dengannya. Saya tahu ayah tidak boleh pukul saya lagi macam dulu dan saya juga tahu ayah amat menyesal memukul anak perempuannya ini. Saya dapat melakukannya selama tiga minggu dan selepas itu ayah meninggalkan kami sekeluarga buat selamanya. Jika saya tidak melalui modul agape love mungkin saya tidak dapat berbuat demikian dan saya akan meratapi dan menyesal seumur hidup saya. Terima kasih En. Aziz.


Noraini menulis

Agape Love banyak menyentuh jiwa saya. Saya mulai mengerti tentang nilai kasih saying dan cinta. Saya memberanikan diri untuk meluahkan rasa kasih dan saying saya terhadap seseorang melalui perkataan dan tingkahlaku. Abah dan ibu saya merupakan insane yang paling awal dapat mengesan perubahan sifat saya. Pandangan mata dan cara pergaulan antara kami sekeluarga juga mengalami perubahan yang amat positif. Saya juga yakin bahawa abah, ibu dan ahli kelurga yang lain meyayangi saya seperti saya menyayangi mereka. Selain itu, saya juga agam mudah untuk membuat perkongsian perasaan dan semakin mempercayai orang lain.

Norazura menulis
Kisah agape love amat berkesan dalam diri saya. Saya sedar kasih sayang patut diletakkan tempat yang tertinggi dalam kehidupan. Sesungguhnya, saya amat percaya bahawa kasih sayang adalah puncak kebahagiaan dan tunggak kedamaian. Sebaik sahaja tamat kursus ini, saya dapat merasakan perasaan kasih syang begitu meluap-luap dalam diri ini. Kasih kepada ibubapa, adik beradik, suami dan anak-anak, jiran tetangga dan kawan-kawan. Kalau dahulu saya menympan sedikit prejudis terhadap kaum lain, tetapi kini saya telah dapat mengubah persepsi saya terhadap mereka. Dan kini saya rasa benar-benar ikhlas dan telus dalam menjalin perhubungan dengan jiran tetangga dan rakan-rakan. Malah saya turut menerapkan agape love kepada anak saya dan ahli keluarga saya. Kesan daripada perubahan ini memberi impak yang besar ke arah perubahan persepsi dan tingkah laku saya. Saya telah dapat mewujudkan hubungan yang baik dengan ahli keluarga, sahabat handai dan jiran tetangga. Dengan kasih sayang kita akan menjadi manusia yang ikhlas, tulus dan telus dalam semua tindakan kita. Bukan bermakna saya tidak punya rasa kasih sayang sebelum ini, tetapi agape love telah memperkukuhkannya lagi.


Hadijah menulis
Pendekatan agape love yang didedahkan sewaktu kemuncak kem banyak memberi impak positif dalam kehidupan saya. Saya kini lebih berfikiran terbuka dan lebih menghargai sesuatu yang aeda pada diri saya. Saya lebih cenderung untuk tidak berkasar dan agresif terhadap orang lain, tetapi menggunakan pendekatan kasih sayang dan cara yang boleh diterima oleh orang lain. Kejayaan ini sebenarnya tidaklah sebesar mana bagi pandangan orang lain. Namun ia amat bermakna bagi saya. Ianya tidak hadir selepas sahaja selesai kem tersebut tetapi hadir secara perlahan-lahan dan memerlukan masa yang agak panjang. Perubahan ini meliputi perasaan dan daya ketahanan saya dalam menghadapi situasi yang baru. Walaupun pada mulanya agak payah dan susah, namun semangat agape love masih membara dalam diri saya. Perubahan ini memang berlaku ke atas diri saya tidak pada orang lain kerana saya yang merasainya. Impian saya , saya ingin menjadi seorang kaunselor yang berkebolehan dan mampu membantu mereka yang memerlukan.

ENTRI 3: 17.09.09

Rohaya menulis...
Agape Love begitu menyentuh perasaan saya hinggakan menitiskan air mata saya tanpa saya sedari. Hal ini telah seterusnya menyedarkan saya bahawa selama ini saya tersasar dari pendekatan ini. Sebelum ini, saya melayan keluarga dan rakan-rakan dengan kasar. Sebelum ini jika adik saya melakukan kesalahan, biasanya saya akan terus memarahi mereka tanpa berfikir panjang, hal ini menyebabkan hubungan saya dengan adik saya tidak begitu akrab, tetapi dengan pendekatan kasih sayang ini, telah menjadikan saya dengan adik saya ini bertambah rapat kerana mereka merasa dapat kasih syaang yang saya berikan pada mereka tidak palsu dan ia lahir dari hati nurani saya. Di samping itu juga, ungkapan u i love juga saya praktikkan kepada ibubapa saya, selepas saya mengungkapkan kata-kata itu, hubungan saya dnegan ibubapa lebih rapat dan bebas berkongsi apa juga masalah yang saya hadapi. Oleh itu, jelas disini mennjukkan pendekatan kasih sayang memberi seribu keajaiban kepada mereka yang mepraktikkannya.


Ahmad menulis
Pendekatan yang digunakan dalam slot agape love begitu menarik dan berbeza. You i love mengajar erti kasih sayang kepada semua insan tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan. Ianya amat menyentuh perasaan saya apabila ia dikaitkan dengan hubungan antara saya dengan ibubapa dan keluarga saya. Ia memberi satu keinsafan yang amat mendalam kepada saya tentang adakah saya telah memberikan kasih syang yang secukupmya kepada mereka. Sikap saya kepada ibu seperti bersikap kasar terutamya semasa usia remaja belum terampun walau setiap tahun memohon ampun kepada ibu di pagi hari raya. Begitu juga pengorbanan isteri yang sanggup berkorban masa dan wang ringgit demi melihat kejayaan saya.

Siti Norezan menulis
Aktiviti agape love memberi kesan yang cukup mendalam terhadap diri saya. Aktiviti tersebut memberi kesedaran kepada saya agar memupuk nilai kasih sayang dalam menjalankan kehidupan seharian. Kasih sayang yang dibina atas dasar keikhlasan akan mendatangkan kebaikan kepada diri sendiri. Saya ingin menerapkan nilai kasih syaang sesama insan dan menanamkan sikap suka menolong orang lain yang menghadapi masalah. Saya merasakan bahawa kasih sayang dapat membentuk diri saya agar peka terhadap orang yang terdekat dengan saya seperti ibubapa, adik beradik, ahli keluarga yang lain serta rakan-rakan mahupun orangl ain.
Salmezah menulis
Agape love berperanan mewujudkan perasaan kasih dan sayang yang sejati antara sesama insan, dan hasilnya kini, saya lebih mudah memuntahkan kemesraan antara sesama individu. U i love merupakan satu ungkapan yang kian sebati dalam minda dan jiwa saya, malah dapat menjelekitkan diri antara satu sama lain apabila diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Kini saya berasa lebih bahagia dan gembira apabila menjiwai ungkapan ini dan kian menghargai antara sesama insan.
Siti menulis
Slot Agape Love begitu banyak memberi kesan kepada diri saya. Perubahan utama ialah hubungan saya dengan keluarga saya terutamanya hubungan dengan ibu, bapa dan adik beradik saya. Jika sebelum mengikuti program ini hubungan kami tidak begitu mesra. Buat pertama kalinya semasa saya balik bercuti saya telah mencium dan memeluk ibu saya. Selain daripada mencium tangan ibu dan bapa saya. Dan buat pertama kalinya juga ibu saya telah memeluk dan mencium saya. Saya begitu terharu dengan situasi tersebut kerana saya tidak pernah merasainya sebelum ini. Hal ini kerana suatu ketika dahulu hubungan saya dengan ibu saya wujud sedikit masalah yang menyebabkan saya lebih rapat dengan bapa.


Noor Akmal menulis
Pada cuti pertengahan semester yang lepas saya telah nampak keberkesanan sikap yang ada pada diri saya telah berlaku pada diri saya dan diri adik lelaki saya yang kini berada dalam tingkatan lima. Jika dulu berlaku perselisihan faham hingga tidak bertegur sapa sampai dua tiga hari tetapi dengan langkah yang saya ambil menjadikan adik telah tampil meminta maaf kepada saya. Saya tidak tahu nak cerita macam mana perubahan yang ada pada diri saya tetapi balik ke rumah pada kali ini menjadikan saya lebih sayang kepada keluarga saya. Walaupun keluarga saya tidak mengalami masalah tetapi kebahagian yang telah sedia ada menjadikan saya lebih bahagia dan rasa sayang bertambah kepada ahli keluarga sebenarnya. Jika dulu saya kurang mengambil tahu perihal rakan-rakan dan kepada adik-adik yang masih belajar tetapi kini saya begitu ingin tahu tentang keadaan rakan adik-adik kerana merasakan mereka perlu diberi kasing sayang dan sekurang-kurangnya merasai apa yang adik saya rasa hasil tunjuk ajar daripada saya. Kini, adik-adik telah menunjukkan rasa sayang yang lebih kepada saya. Anak saudara yang masih berusia dua tahun telahpun pandai menyebut u i love kepada saya. Ketika berhadapan dengan orang kampung sekalipun, saya menunjukkan sikap yang baik di mata mereka bukan berlakon tetapi itu realiti sikap yang perlu dijaga rapi supaya ianya sebati untuk masa akan datang kelak. Saya tidak cepat melatah sebaliknya mendengar dulu apa yang orang lain kata, kemudian saya menilai dan cuba memberi pendapat dengan penuh hikmah jika pendapat bertentangan dengaan pendapat saya.

Posted by ab. aziz mohd yatim at 8:42 PM No comments:


DI POSTING YANG LAIN

Top of Form
Top of Form
Salam sayang terima kasih atas komen yg mengharukan.. Adakah selepas mengikuti program Prodigy dapat menaikkan semangat utk menjadi seorang kaunselor yg hebat di sekolah nanti dan ingin membantu pelajar di sekolah?
Top of Form

Ukhti Syamimi Imtiaz wsalm sayang dan sama2 u i love en aziz....yer...semangat utk lbh mmbina dr, mencari keyakinan dtg dgn tiba2...sanagt mengujakan...saya sangat bersemangat selepas program ini...saya ingin mnjadi kaunselor yg hebat walaupun kelak cabarannya getir dan mungkin akan dicemuh..namun saya ingt kata2 en aziz..kedudukan kita lbh mulia disisi Tuhan jika kita ikhlas...sekarang saya tengah membina rasa 'seikhlas mungkin"....saya ingin mmbantu dr saya dan orang lain juga...jasa orang yg mmberi saya segenap rasa ini akan saya kenang sehingga akhir hayat....u i ♥ kerana Allah...

December 22 at 5:27pm · Unlike · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1
Lie Bachok Wsalam sayang dan u i love en Aziz Yatim. InsyaAllah sy akn cuba berusaha utk ubah diri sndiri dulu smblm merubah atau mmbatu insan lain. buat masa sekarang sy tidak mmpu lg mjadi seorg kaunselor spt yg diingini. namun, tak mustahil suatu hari nanti kalau ada rezeki dalam bidang ni sy akn cuba lakukan sprti en aziz pernah lakukan.
December 22 at 5:41pm · Unlike · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2


Hanisah Jamal semestinye menaikkan lg smgt sy..smkin jtuh hati dlm bdang ini wlupun dlu sgt menolak..coz dlu sy pk kalau bdang kaunseling hnye dpt bntu org mlalui sesi kaunseling je tp bile dh melalui prodigy,bru tau ade cara lain rupenye..
December 22 at 8:51pm · Unlike · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Amy Ennie yup....agree with nisah huuhu...dl mmg xminat langsg kaunseling ni saje nk cb perkare baru , tp lame kelamaan okla just folow...pas p prodigy ni lgla terase nk cipta modul lak t...hehehe
D

Fairus Fuzilah salam sayang..membantu org adalah amanah dan tanggungjawab kita sebagai guru kelak terutamanya peranan kita sebagai kaunselor..jadi dengan amanah ini, rasa bertanggungjawab tu lebih dirasai bila melalui program ni...memang semangat 2 bertambah tetapi harus ditempuhi cabaran dan halangan yang datang tu...memang saya berharap dpt menjadi kaunselor yg hebat tpi sekrang belum mampu lagi untuk jadi seprti itu..bnyak perkara yang prlu diubah, dipelajari dan ditempuhi terlebih dahulu...mungkin belum tiba masa untuk jadi kaunselor hebat..tpi melalui kem ni, semangat tu terus membuak-buak dan harap suatu hri nnti dpt jadi spt sprti diharapkn...
December 22 at 9:24pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1


Aisyah Abdullah wsalam syg en Aziz..saya teruja dan bersemangat utk bgelar kaunselor yg hebat..kalau sesi hny libatkan bbrpa org pljr tapi kalau program boleh libatkan ramai pelajar.dulu waktu kat matrikulasi, saya tny pndpt kwn2 saya samada ok amik kaunseling atau tak..byk kata sy boleh jd kaunselor sbb suke tlg org.tp bile da masuk,saya tak nmpk sy mampu jadi kaunselor .prodigy bantu sy lihat kasih sayang dlm khidupan, saya yakin sy lah yg akan ubah pelajar sy kerna sy syg masa dpn pljr sy..insyallah..
December 22 at 9:29pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Razin Bawal W'slm. U i ♥. Jawapan saya. Semestinya!!
December 22 at 9:38pm · Like

Mohd Norhelmi Suadi wasalam~~selepas melalui program prodigy ini telah banyak membuka ruang-ruang di dalam hati saya supaya lebih menerima bidang ini dengan hati yang lebih ikhlas~~saya sudah mula berasa sangat-sangat nak membantu orang lain terutamanya pelajar sekolah yang mempunyai masalah. selain itu, worldview saya terhadap orang lain sudah banyak berubah kerana kita tidak sewajarnya melihat orang hanya di luaran sahaja tetapi dalaman itu lebih penting~~~unconditional love is great~~~kalau saya tidak mampu untuk menyumbangkan bakti dalam bidang ini mungkin saya boleh membantu orang lain dalam bidang lain. yang penting ialah menolong~~~insyallah i do my best~~~
December 22 at 9:38pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2


Fiza Nur Hafiza kaunselor yg hebat adalah kaunselor yg mampu menyayangi pelajarnya,,,, sedia utk membantu pelajar dan sentiasa ada untuk pelajar,,, sy akn menyayangi pelajar sy tak kira umur, bangsa, darjat dsb,,, sy nk jd mcm en aziz,,, kaunselor serba boleh dan sntiasa ada utk pelajar,,, sy yakin bahawa sy akn bawa diri sy dan sediakan diri sy utk pelajar2 d sekolah nt,,, kpd pelajar, tunggu sy posting di sekolah anda,,,
December 23 at 1:00am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Nur Iman yup..absolutely..!sy x brcite2 trllu tinggi.. cume lps ni sy nak bantu ramai org n selami ati pljr brmasalah ni...sy juge dlu sorg plajar g brmasalah..;)
December 23 at 10:52am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Noraini Mat Zahim sy nk jd kr hebat setakat sy mampu.sy nk tlg pljr2 sy semampu sy blh.slagi ada kudrat,sy nk tlg.sy nk jd hebat.sy nk jd kr hebat! sy nk buktikan kpd semua yg merendah2kn sy slama ni...!
Saturday at 8:13pm · Like

Ct Noorihan semangat sy utk jdi kaunselor sekolah bputik sejak pertama kali sy menjejakkn kaki di UPSI lg...semakin pudar atas beberapa sebab terutamanya sebab sy sudah letih berusaha dan rasa keseorangan..walau sy cuba mencarinya, sy xdpt...namun, setelah kursus ini, sy jelas bhawa rakan2 sy penuh dgn kasih syang...sy akan tingkatkan kembali semangat yg hilang ini...doakan kami en. aziz..
Saturday at 8:52pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1Top of ForTop of Form


Bottom of Form
‎..soalan seterusnya haha.. adakah kasih sayang anda pada pelajar bertambah dan keinginan untuk ke sekolah memuncak untuk membantu mereka setelah melalui modul prodigy??
Top of Form
Like ·  · Unfollow Post · December 23 at 6:43pm near Kuala Lumpur

Siti Maisarah yes!!!! dlu sy nk jd lctrer tp skang sy nk g skolah... huhu
December 23 at 7:02pm · Like

Nur Iman bg sy ye, sudah tentu, n ag due prasaan timbul iaitu takut n bimbang,tkut slh care n bmbg xkene dgn care... sy sndri xtahu care sebenar nk tackle student yg brmasalah dgn tepat..kne byk praktis n training lg la encik Aziz Yatim. honestly, sy terkesan dgn ceramah mlm tu...itulah prsediaan awal dr diri sy sndri..;)
December 23 at 7:05pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Razin Bawal Sy meningkat mendadak..dah rangka plan untuk bt module..tak tahu lar dpt buat betul ke tak..hehe...papa Aziz Yatimkene train lagi la...baru jap smlm..berangan dah praktikum..p behrang..budak2 nakal...hehe..
December 23 at 7:10pm · Like

Ukhti Syamimi Imtiaz my simple answer...after prodigy...i really love all of u...a lot of 'kasih sayang'...xsabar utk berjumpa....utk mmbntu, saya rasa saya nak tolong kwan2 n sesiapa sahaja seboleh yg mungkin...kerana kasih sayg terpasak sudah di ♥ ku..
December 23 at 8:13pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Noraini Mat Zahim yup! kasih syg insyaAllah bertambah.keinginan mmg memuncak,tapi sy takooottt...sy takot sy xtau cara nk bantu diorang...sy tkt sy lemah..papa Aziz Yatim..i'm really333 needs ur help!
Saturday at 8:15pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1


Fairus Fuzilah kasih sayang tak pernah kurang...ada gak rasa tak sabar nk g sekolah tapi sekarang ni perasaan lebih kepada bimbang sebab tak cukup persediaan nak ke sekolah..untuk membantu rasanya sekarang ni bukan hanya terhad kepada pelajar ttpi kt kwn2 sndiri, atau org2 yg mmrlukan bntuan...lps pgrm rsa nk mmbntu 2 bertambah...cm x tau cra yg brkesan utk bntu mereka...
Sunday at 1:57pm · Like ·  1

Wardatu Aqilah modul prodigy wat sy bersemangt nk jadi kaunselor dan xsbr nak kenal pelajar2...namun macam kawan2 katakan, perasaaan bimbang kerana kekurangan bekal ke sekolah masih ada.u i love
3 hours ago · Like


Bottom of Form
Bottom of Form
KURSUS PEMBENTUKAN JATI DIRI GURU DI AMIR CHALET SETIAWAN, NOVEMBER 2011

Salam harap dapat beri pandangan anda tentang modul Agape Love pula tqsm..bila-bila masa terluang
Top of Form
Like ·  · Unfollow Post · December 22 at 2:12am near Kuala Lumpur

CikBaby Bikin Onar syg org sebagai manusia mcm kita, bkn sebab dia ada itu, ada ini, baik, jahat sebagainya untuk kita beri love itu, bkn.. sebagaimana Rasulullah sayangkan umatnya, unconditional love.. sebelum ne mungkin rasa mustahil untuk kita suka/terima semua org.. tp Agape Love mgajar sy "show my love before it's t00 late !
December 22 at 8:12am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 3


Akhi ReinFen-d Dalam erti kata lain... AGAPE LOVe mendidik sekalian hati utk merasakan kasih sayang yg sebenarnya... sememangnya kasih sayang itu tidak bersyarat... kasih sayang utk semua perkara... mungkin selama ini kita sering ditagihkan dgn kasih sayang yg memerlukn kita utk melakukan itu melakukan ini... tapi sebenarnya tidak...
December 22 at 8:43am · Like

Aziz Yatim adakah selepas melalui agapelove kasih sayang anda meningkat terhadap pelajar dan manusia lain?
December 22 at 9:30am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Akhi ReinFen-d sedang dalam pembinaan dan cuba istiqamah... insyaALLAH kami boleh... =)
December 22 at 9:33am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Nurshafiqah Rahim agape ♥ ..?? urm kalau dulu saya rasa disayangi semua orang.. sekarang saya yg nak bg kasih sayang tu pada semua orang.. hati2 kami dah bertaut, jadi dpt rasa keihkhlasan dlm memberi & menerima kasih sayang. nak cerita bole..? semalam kan ada annual dinner kaunseling. Josepine Mary stay rumah saya. sy pun x tahu perasaan apa masa tu cuma saya rasa dia seperti fmly sy, xde beze lgsg anrtre kami. saya boleh share bedak "simply siti" pd joe.. sy tlg make up kan joe... indah rupenye memberi sayang pd org yg mmg ingin kasih syg kte... sob3....
December 22 at 10:11am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2


Josepine Mary ‎~~~ touchingnyer Nurshafiqah Rahim~~~ Agape ♥ memberikan suatu erti baru kpd kasih sayang.. lps melalui modul tu i rasa i sayang sangat kawan2 i ni dan i pun rasa mereka sayang saya ... masa chikah make up i boleh rasakan kasih sayangnya terhadap diri joe...touching sngt~~~ nasib baik air mata i x klr.. hehe~~~ best jika ada orng sayang kat kita n kita sayang orng lain... lain rasanya.. u i love...
December 22 at 10:35am · Like

Siti Maisarah selepas melalui AGAPE LOVE, setiap hari saya mesej dan telefon mak saya dan saya cakap "kakak sayang mak abah" dan semalam mak saya mesej cakap " nak balik krismas ni balik la". saya terkejut jugak sebab lg 29 hari nak balik jugak. bukan dekat jarak rumah ke sini. duit lagi tapi mak cakap " balik la, pelik sangat mak tengok duk mesej yang bukan2. nak balik, balik la... saya rasa teruja sangat2. mak saya seorang yang lebih ego daripada ayah saya tapi perbuatan dia saya tahu dia sayang saya cuma dia tak pernah cakap. inilah penangan AGAPE LOVE. saya nak balik dan wujudkan suasana kasih sayang dalam rumah saya yang selama ini ketandusan kasih sayang. saya nak jadi macam family white eagle.. insyaALLAH~
December 22 at 11:43am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Islah Imtiaz kasih syg tnpa syart....pergh...xtaw nk ckp cmner...sape yg melaluiny,dia dpt rasa ksh syg 2...♥♥♥
December 22 at 11:51am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Diari Murabbi Mumtaz “Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.”-Riwayat Bukhari da Muslim.. bru sy faham maksud hadis yg sy belajar dlu. lau dlu trcari2 mcmne nk amal kan.. tp bila melalui modul ni. jelas kasih sayang wujud dengan tiba2. bagaikan satu keluarga white eagle. bila cubit peha kiri peha kanan terasa.. dan inilah harta karun dlm program prodigy. muga kekal tuk selamanya.
December 22 at 11:59am · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 4

Ummi Syauqoh alhmdulillah lpas ikot modul ni...hati saya lebh seng untk menyayangi semua org dan saya rasa mereka semua terima saya...kalau dlm fmly memg perkataan syg selalu keluar...tp bila ikot modul ni...saya lebh hargai fmly saya yang selalu bg kasih syg kt saya....jom balik kg...jumpa buah hti....just nk kongsi....dalam fmly angh kalau nak keluar dr umah p mna2 mesti kena salam n cium 2 pipi mak ayh n waktu salam tu cakap ampun mak ampun ayh....best....jom bt...
December 22 at 12:41pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 2

Hanisah Jamal lpas mlalui modul agape love, bru sy prasan yg sy x pernah ckp sy syg mak dan ayh sy secara direct..yg pling trkesan, sy trkilan coz xsmpat nk ckp "mak, sy syg mak"..klu la mak sy bleh kmbali saat ini,wahh 1 kpuasan bg sy nk ckp mcm tu kat die..tp..sy msih ade 1 lg pluang..iaitu ayah sy!.im try my best wlupon rse kekok juga..huhu...
December 22 at 12:56pm · Like

Nur Iman kasih-sayang..sy pun sukar utk mengungkapkan syg, mase sy bpelukan n ucapkan syg kt kekawan aritu bergetar jiwa saye. alhamdulillah..sy bersyukur sy dpt nikmati kasih-syg yg selame ni sy xhiraukan...u i ♥
December 22 at 2:01pm · Like

Noor Shahira Zulkifli Kasih sayang yang tiada batasan, saya sukar untuk menangis dan apabila Shuhada memeluk saya, tiba2 air mata jatuh dengan sendiri, saya dapat rasa kasih sayang itu hadir, u i ♥
December 22 at 2:39pm · Like

Noraini Mat Zahim kita sygkan orang sbb dia manusia..bkn secara bersyarat.slama ni mgkin sy syg org sbb dia baik dgn sy.tp lps agapelove,sy rs dgn mudah sy blh sygkan semua org wlaupun sy pernah membenci org tu.btl kata en azz, klu org yg bermslh tu dibenci org, mn lg dia nk dptkan ksh syg..bkn kah kita sendiri..huhu..(mata,jgn nangis lg....) sy pernah membenci org sbb kslhn nya yg hanya 1, tp menyesal berpanjangan bila sy tau dia seorg yg sgt2 susah..lps agapelove, secara personal sy rskan sy boleh terima org dgn mudah & lupakan apa yg tlh mereka sakitkan hati sy..
sy nk cuba say 'org syg abah, umi' dpn mak ayh sy sendiri.tggu blk cuti ni...huhu..sedihnyaaaaa...
December 22 at 2:47pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Fairus Fuzilah kita saygkan orang bkn sbb dia cntik, dia baik atau sbb dia bnyk bntu kita tp sbb dia adalah dia dan sbb kita yg mmg sygkan dia...kita syg dia sbb kita mmg syg dia...dlm modul ni, bnyk mengubah saya...syg org tnpa syarat..terima dia seadanya....mmg ssh nk ucapkan syg terutama dgn org yg rapat dgn kita...sya sndiri pn ssh sgt nk ucap syg kt mak ayah saya wpun sya syg sgt dgn diorang..mcm Rasulullah, syg orang wpun org tu sgt membenc baginda malah baginda tolong lagi org yg benci baginda...indah sgt perasaan sayang...syg sbb kita mmg syg dia..2 la dia agape love...
December 22 at 3:14pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Farahana Abdul Jabar kasih syang yng tiada nilainya,lpas jnlni agape love ni,bru ada kyakinan nk ucpkn ksih syng pda smua orng,,mmng ada sstngh indvdu yng skar nk ucpkn syng, tpi bgi sya,ucpkn kta2 syng sblum trlmbt,di sinilah sgalanya brmla..u i ♥, ♥, ♥
December 22 at 3:30pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Lie Bachok agape love tlh memberi satu kesedaran baru bg sy. sy mula mengerti apa itu erti kasih sayang sbnr. Agape love jg telah berjaya membuatkn sy menitis air mata apabila sy terkenangkn peristiwa2 bersama ibu dan ayah,adik beradik serta kawan2. terima kasih en Aziz Yatim kerana telah meruntukan keegoan diri ini.u i love
December 22 at 4:14pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Razin Bawal Module ni berjaya bangkitkan naluri sy yg dolu2..yg dah lame terpadam..naluri murni untuk menjadi yg terbaik..dan membimbing individu yang memerlukan pertolongan..
December 22 at 9:41pm · Like

Fiza Nur Hafiza kasih sayang tanpa syarat, ikhlas, terima seadanya,,, sy menyedari org yg betul2 penyayang adalah org yg menyanyangi org lain sbb dia mmg sygkan org itu,,, wlupun sy x mampu ungkapkn kate syg pd mak n ayah, tp sy tetap mampu untuk menambah kasih syg sy terhadap mereka, dan sy pasti rasa syg itu akan bertambah dan terus bertambah wlupun takdir memisahkan kami,,, TERIMA KASIH en aziz mengajar sy erti kasih syg yg sebenar,,,
December 23 at 12:56am · Like

Wardatu Aqilah agape love agar saya banyak perkara. paling utama, bercinta tanpa syarat. ..modul ni buat kita sedar bahawa kasih sayang sangat penting. tanpa ungkapan, segalanya bagaikan andaian semata2.jadi, ungkapan kasih sayang itu perlu untuk buat orang tahu, bahawa kita sayangkan mereka. saya juga macam orang lain, susah nak ungkap kasih syg tertama pada ayah n mak. tapi insya-Allah,lpas ni, sy nak ucap selalu. saya xnak menyesal!
Yesterday at 1:21pm · Like · http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yw/r/drP8vlvSl_8.gif 1

Jue Zubaydah saya sedar yang saya bertuah dapat family yang sangat2 memahami saya ............luv my family...i also love my friend...tq En. Aziz Yatim....U 1 ♥ ♥ ♥




Pendapat Kursus Pembangunan Sahsiah 1 Nov 2012
Peserta : 250 orang
Tempat : SITC

Salam sayang minggu depan tiada kelas saya ke Perlis.. Nak buat sedikit kajian.. Apakah kelainan kursus yg awak baru laui dengan yg pernah awak lalui sebelum ini? Apakah unik kursus ini tqsm.
Top of Form

Afiqah Mohd Noor unik  sebab bynk cerita pasal kehidupan sebenar, kasih sayang dan komunikasi. Saya bersemangat untuk menjadi guru dan membantu pelajar di sekolah nanti.

Delphina Lim menyentuh hati, mampu mempengaruhi kami ke arah yang baik. saya tak pernah sertai mana-mana kursus yang sebest ni. i'm glad that i have joined this programme although i'm not education student (it's not compulsory for me to take this course).  thank you for the best experience ever.

Siveneshwarie Muniandy i start loving my parents more then i ussualy do!!

Aziz Yatim Waa really? Next pls.. No like2 ya..

Fadhilah Che Man sedih bila dngr de cikgu yg sumpah ank murid dia suh mati,i really hate that kind of person..hopefully i won't be one of them..

Mohamad Qayyum guru x sepatutnya bersikap sebegitu guru yang baik adalah pendidik, pemulih, pendorong, pembuka jalan, pendakwah, pemberi kegembiraan, penyerap kekecewaan dan kesedihan dan penyumbang kasih sayang di mana-mana guru berada.

Sheikh Ameer Al-habshee Kursus ini membuatkan saya tidak lagi menganggap profesion perguruan sebagai sesuatu yang membosankan dan tidak mencabar.Saya sudah pun melupakan dendam saya pada guru2 di sekolah dahulu.Thanks En Aziz because I think this is the best programme that I have ever joined....Gracias.

Noor Nazirah kursus ini best sbb dpat menilai diri supaya menjadi guru yang memahami pelajar dan memberi peluang kepada pelajar untuk berkongsi masalah dengan kasih sayang.. dan lebih menghargai pengorbanan ibubapa..i'allah..

Are U M NOrdin sgt2 serOnok.. dpt bnyk input utk msa hdapan..xsmestinya time jd guru tp bila2 msa boleh guna teori PAC.. ble mrh tringt mklumat yg dpt dr program nie tntg PAC dpt calm down smula.. sOal kasih sayang ayah sesuatu yg mnyentuh hati, bg sesape yg masih ada ayah hargailah kdua org tua anda smntara brpeluang..program nie akn sya aplikasikan dlm hidup dah harap kwn2 yg len jgk akan wat prkara yang sma InsyaAllah..teriMa kasih En aziz..

Idhzaty Farid Bersemangat nak jadi cikgu yang baik dan pendengar setia kepada murid murid. InsyaAllah 

Areyou Abdullah smkin kuat untuk menjadi lebih baik,,thnks alot en.aziz,!

MaiZatul AnIs sgt excited n teruja... brsmngat nk jdi ckgu mcm en aziz... tahniah en aziz coz brjya memikat hati sy utk mningkatkan diri n kyakinan sbg bakal guru yg bukn shj mngajar ttp mmbantu mereka.... en aziz the best!!
Saye Ninn Fatnin ok.. program pling fun yg sy prnh pegi stkt ni spnjg brde kt upsi... n smgt nk jd cikgu yg bkn shj mngjr tp mnddik n at d same tme nk mnlong pljr2.. sme mcm en.aziz ckp sy xnk jd ckgu yg just msuk klas, kluar klas, mark pper.. tp sy nk jd ckgu yg bleh tlg pljr... insyaallah..

Salju Biru sy nk ckp cuma 1 sahaja..kursus yg sy baru lalui ni membuatkan sy tidak akan menangis lg..apa yg berlalu biarla berlalu, sy hanya akan pandang ke dpn dgn semangat baru utk mendidik anak bangsa..x pernah sy lalui lg dlm mana2 kursus yg sy penah hadiri, kursus ni membuatkan sy rasa lebih berkeyakinan dan lebih memahami diri individu sebagai manusia...

Izma Eira Apa yg sy rasai...sy dpt kekuatan apabila brada d hadapan ramai org...motivasi dan pglman yg saya rasai mematangkn sy dlm semua aspek ..dahulu sy seorang yg takut..nervous tp sy telah buktikn pd mlm ni dgn mnjadi pelakon yg agak baik dlm pementasan drama kursus ismp ksusasteraan melayu dan sy tampil berani dgn kyakinan yg ada pd sy apabila berhadapan d khalayk ramai...tq en aziz.....tanpa encik mgkin sy masih d takuk yg lama..inilah pglmn berharga yg pernh sy perolehi sepanjag hdup sy

Affielah Alias best cgtttt,,sy dpt pelajari byk pengalaman..lain kli bt lg blh x..xboring pun pgrm 2...bestttttttttttttttttttt

Mira'e Hs assalammualaikum..tahniah en.aziz anda berjaya mgubah persepsi mengenai program yang dijln di upsi..slama ni,tiap kali sy g prorgm sy sentiasa ktekan 'xg pon xpe...xbest,xrugi2 ape2 pon..' tp,lain ngan program ni..sy rse sgt rugi lau xg...byak input yg sy dpt, sy dpt menilai di mana tahap keyakinan dri sya..n sy mnjdi lbih bersemangat untuk menjadi pendidik, bkn pendidik yang berjaya namun sebagai pendidik yang berjasa,..saya mahu membimbing anak bangsa kita!saya mahu mengambil kesempatan di setiap kesempitan...I.Allah semoge semangat dan azam yang saya tanamkan pada hri ni,akan terus menjadi kekuatan dalm dri saya!t.kasih en.aziz...

Saddamhusain Ghazali salam en aziz...sy rsa pogram ni pling mnrik..sbb rmai bkal guru2 tdk tension mndgar krna adanya hburan2..pogram ini juga memberi ksdran kpd sy untk mncntai ibubpa dan bsmgat utk mnjdi guru...

Intan Syafinazs smkn brsmgt nk jd gru yang baik dan sntiasa mndgr sgala mslh pljr..

Nur Niee bes sgt..hepi2..xltih sgt wlaupn jln jauh..

Anna Asoi terbaik....sy telah mdpt kesedaran bahawa menjadi seorg guru bukanlah satu tugas yg mudah jd dgn menyertai kursus ini ia mampu membantu mempersiapkn sy utk menjd pendidik yg bitara suatu hr nanti..

Dikna Maleena salam 1 Malaysia en.aziz..syukor dgn limpah dan kurnia tuhan,sy dapat mengikuti program yg sgt2 bermakna n bezzzzz..rugi bg sesiapa yg tdk dpt turut serta. criously,program ni tlh byk mgajar n myuntik smgat sy ntok tros berjuang mnjadi mahasiswi yg berjaya, ank yg bek ntok kedua ibu bapa, n mnjadi guru yg sempurna d samping ank2 murid sy kelak.. .. thankzzzzz a lot en.aziz..

Shafiq Yusoff salam..kursus ni mnyedarkan sy apa tugas guru yang sebenarnya, cara menjadi guru yang baik, membuat kebaikan tanpa menghiraukan persepsi orang lain dan menaikkan semangat saya untuk menjadi seorang guru..rasa sangat bertuah dapat mngikuti kursus ini..

Nurul Salwani Wanie salam en.aziz,,, time kasih krna beri sy pluang ik0t srta dlm krsus ini,, sy dpt pglmn yg sgt b'hrga n sy sgt t'uja.. insyaallah,, sy akn m'jadi s'0rg pnddk yg baik bg pljr sy kelak,,, sy juga akn m'ngubh sikap sy utk m'jadi ss0rg mahasiswi yg b'jaya,,, byk input yg sy dpt melalui krsus ini,,, apa2 pn, tenkiu en.aziz krna buat sy sdr n lbih m'hargai 0rg d' skliling sy,,,^_^


Iffah Ismail salam en aziz. banyak perkara yg telah saya belajar dari program ni.. lps ni semangat saya lebih kuat untk menjadi pendidik yang berguna utk ank bangsa.. malah sama dengan yang lain cerita en aziz banyak memberi pengajaran dan input.. dan membuatkan saya lebih menghargai org sekeliling dan tidak mudah utk menghukum org lain..tq en aziz.. you are the best!
2 hours ago · Like


Pendapat Peserta Dakap Melalui Facebook
Dayang Nur Fatihah wsalam, selaps sya mngikuti kursus ini, sya sngat brani untuk menentang orng yg seslalu mengganggu sya, dan sya thu bagaimana utk mngguna pac, dan sya tahu bgaimana untuk blajar dngan lbih baik lgi...tq, dan sya ingin mengucapkan rbuan trima ksaih kpada phak berknaan...

Dayang Nur Fatihah sbelum sya mngikuti kursus ini, sya sorng emo_gurlz, krana sya mngalmi tekan hidup dn sys prnah trfikir untk B**** D*** http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif , tp skang sya thu bgaimana untuk tnngkn diri sya....dn mnghdp ujian ini dngan pnuh kesabaran.... http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif
http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gifhttp://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gifI"M HAPPY NOW!!!!!!!!!!!!!!
http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif
waalaikumsalam...oh ok...
Cukup bnyak perubahan yang saya alami lepas balik dripada kem tu..

dari segi komunikasi...sya skarang dh x malu utk mngenal kawan2 yg x prnah sya jumpa...apa yg cikgu ajar tntang komunikasi smua sya faham...dri segi cara belajar...susah nk jumpa di kem lain...kem ni bnyak klainan...ckup bnyak...sya x pndai nk bgitau apa yg sya blajar tpi sya pasti apa yg ckgu ajar msa di kem tu sya faham kesemuanya..benda yg bulat2 cikgu ajar pun msih sya ingat lgi...
rasa samada dihargai??...urmm...memang sngat dihargai lah...rakan2 dpt menerima sya...dpt menerima pndapat sya...rsa happy la masa di kem tu...kt rumah pun sama...ckup bnyak sya pelajari dri kem ni..
sya xkan lagi ditipu dan diperbodohkan oleh org luar lgi...sesungguhnya ini pengalaman paling terbaik pernah sya dapat...
itu saja lah yg dpt sya katakan...klau ada yg trtinggal cikgu tolong lah tmbahkan erk...sya pun ingat2 lupa sbb bila dh balik...krja rumah brtimbun ckgu skolah bgi..so sya x dpt nk ingat kesemuanya...
Kalau ketua polis dpt terima laporan ni...sya mewakili kwan2 sya..nak cikgu dan rakan2 buat lagi kem ni di kedah..di tempat yg sama...kami merayu...bnyak lgi kmi nk belajar dri cikgu...x puas la rasanya...pertimbangkanlah permintaan kami ini... http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif

Madihah Ihufy wasalam , saya rasa lebih yakin ,saya rasa lebih bersemangat untuk belajar , sara rasa diri saya amat berharga , kerana saya juga telah terpilih untuk ke kem itu

Muhammad Irwan Shah Encik Aziz terima kasih kerana dapat mengubah saya di DAKAP 1...sebelum ni saya amat malu utk mengaku saya seorang anak polis dan sebelum ni juga saya seorang yang berlagak dan hanya berkawan dengan orang-orang yang ber "standard" tinggi sahaja...tapi selepas saya ke DAKAP 1...semua tanggapan saya berubah!!saya berterima kasih pada Encik Aziz…

Aqilah Qilla IZthanks cikgu...macam yang saya penah bagi tau,lepas saya melalui kursus tu,saya dapat belajar berkomunikasi antara rakan2 saya...sebab dulu saya tak suka buat kerja secara berkumpulan,saya jugak blajar nk ikot ckp ketua,ikut arahan diorang n banyak lagi...pasal cara blajar pulak,saya cuba ingat pelajaran dgn gune cara yang cikgu ajar dulu....hmmm,banyak perubahan dulu n skarang...

Wan Najiha Sail Salam, Alhamdulillah selepas mengikuti kursus DAKAP 1 semasa cuti persekolahan bulan lepas pelbagai ilmu yang telah saya dapati, melalui kursus itu saya menjadi seorang yang berkeyakinan semasa memberi cadangan dan hujah dihadapan tanpa rasa malu dan takut lagi , kaedah pembelajaran yang di ajar juga sangat efektif sekaligus menyenangkan saya sebagai pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan SPM mengingati formula dengan ringkas dan cepat, melalui nilai kasih sayang memang banyak dapat saya sematkan didalam diri, saya dapat mempelajari cara menyayangi manusia lain seperti sahabat walaupun pada mulanya kite berasa kurang selesa, kursus ini patut dilanjutkan kepada semua generasi anak-anak polis agar mereka dapat menjadi generasi pemaju masa hadapan seperti ibubapa mereka yang bekerja sebagai anggota polis  bahkan pihak DAKAP juga boleh menganjurkan sesi bertemu kembali bersama bekas-bekas ahli DAKAP 1 sehingga DAKAP seterusnya bagi mereka berkongsi ilmu yang ada, terima kasih banyak kepada En Azizi Yatim dan juga POLIS DIRAJA MALAYSIATop of Form

Bottom of Form
Muhammad Irwan Shah perbezaan yang saya rase dari segi pelajaran saya lebih senang untuk study group
kerana sebelum ni saya agak bermasalah untuk bergaul...jadi selepas saya ke khursus 

dakap dan bercampur...saya lebih senang utk bergaul dgn org tanpa perlu melihat 

mereka kaya atau sebaliknya...selain itu,seperti saya katakan tadi dari segi pergaulan pula saya lebih senang utk berkawan dan tidak perlu lagi memilih kawan yang kaya sahaja sebagai kawan kerana kita perlu berkawan semasa susah dan senang...seterusnya dari segi kasih sayang,saya nampak perbezaan pada diri 

saya...saya lebih menyangi kawan2 saya dan tidak perlu tinggalkan mereka semasa 

bermasalah....akhir sekali,kesan-kesan lain yang saya dapat juga...sebelum ni saya 

menganggap yang anak2 polis semuanya bermasalah kerana saya hanya pernah 

duduk di berek semasa umur 11tahun kebawah...semasa saya duduk di berek saya nampak 

anak2 polis mmg bermasalah dan bila saya kluar dari berek...fikiran saya mmg anggap 

anakpolis bermasalah hingga saya tidak menggaku saya anak anggota polis...tapi 

dakap membuka mata saya tk semua begitu dan di dakap saya banyak berubah dari eorang 

yang di besarkan dgn 100peratus kaya dan sombong pada seorang yang inginkan 

kesederhanaan dan seorang yang blh bergaul... kalau dakap membuat reunion saya 

adalah org pertama yang akan pergi...  *maaf bahasa melayu saya memang berterabur 

sbb saya tidak menggunakan bahasa melayu secara harian... 

Nurul Ain  Saya lebih berkeyakinan untuk berkomunikasi dengan orang lain dan saya telah menetapkan cara belajar yang lebih baik dari yang sebelum ni. Saya lebih menghargai dan menyayangi diri saya, rasa lebih disayangi dan boleh menyayangi orang lain dan rasa hidup ini menjadi lebih bermakana apabila mengetahui segala cara yang amat diperlukan untuk terus maju dalam hidup. Terima kasih...... Harap segala apa yang ditulis dapat membantu.......

Salam rindu juga Tuan... Alhamdulillah, setelah melalui Pogram Dakap hari tu keyakinan dan ingin maju ke hadapan msih lekat dlm diri saya.. Perubahan yg dpt sya lihat hingga skrg ialah perasaan yakin berhadapan dgn org yg mmberi cabaran atau mmbuat kita rasa tergugat dlm mencapai kejayaan.. Setelah melalui pogram Dakap yg mndedahkn brkenaan video pelajar mengenai guru, saya brasa byk yg prlu saya pelajari drpd situ, naik saje sekolah sya tidak gentar dan takut utk minta maaf dgn cikgu yg saya rsa brsalah. Tidak hnya pd guru, rakan sekelas saya juga saya turut mnta maaf.. Alhamdulillah, kini saya dan rakan skelas smakin akrab, Hari Kantin yg d'aadakan pd 14/7/2012 mengeratkan lg hubungan saya sekelas yg slama ni mmbuat saya rsa tersingkir d'kalangan mereka.. Dlm msa yg sama, dri pogram itu saya dapat lihat kebolehan yg saya ada dri segi kepimpinan dan perasaan yakin dlm diri saya yg selama ini saya simpan.. Saya agak brasa kecewa krana slama ni kebolehan itu tidak saya gunakan, tp tidak selepas mngikuti pogram Dakap.. 2 minggu sudah giliran saya untuk membuat ujian lisan d'depan kelas dan guru.. saya d'tugaskan untuk mmbuat tajuk penanggungan.. keyakinan dri yg saya belajr dri pogram Dakap mmbantu saya dri segi aspek yakin pd diri dan jdi diri sndiri itu telah saya keluarkan dlm Ujian lisan resebuat, ramai d'kalangan mereka memandang rendah pd saya terkejut dan mmberikan tepukan pd saya serta guru.. Dri situ saya percaya, dengan keyakinan diri dan perasaan ingin maju ke hadapan akan mmbuatkan kita terus ingin maju dlm hidup.. Insyallah, saya yakin, saya adalah salah 1 d'antara org2 yg berjaya kelak. Ammin

bangga menjadi anak polis? meningkatkah kesan kursus? tq
stelah mngikuti program dakap.sya akhirny brjya mngurangkn rsa malu dlm dri,sya jga lbh brani brkomunkasi dgn org lain malah sya tlh tau erti hidup dan makna kasih syg dgn lbih mndalam..kem ni jga tlh brjaya mningktkn jati diri peserta2..kami bangga menjadi anak polis! sya dan rakan2 yg lain amat berharap agar cikgu dpt bt lg dakap siri 3 untuk yg kedua kli..hrap2 cg mmprtimbngkn cadangn kmi

Hanafi Nor Minta Maaf, saya lambat. hari ni baru boleh on0. Kalau perubahan dari segi komunikasi saya alami agak lain dari yg lain, lagi bagus la dari dulu. Belajar, saya makin bagus dan agak rajin dari dulu untuk menyalin nota. Kalau dihargai tu rasa tidak kowt. sebub Parent saya lagi memandang rendah kepada saya. Tu jela yg dapat saya bagi taw. 

Aqilah Qilla IZ thanks cikgu...macam yang saya penah bagi tau,lepas saya melalui kursus tu,saya dapat belajar berkomunikasi antara rakan2 saya...sebab dulu saya tak suka buat kerja secara berkumpulan,saya jugak blajar nk ikot ckp ketua,ikut arahan diorang n banyak lagi...pasal cara blajar pulak,saya cuba ingat pelajaran dgn gune cara yang cikgu ajar dulu....hmmm,banyak perubahan dulu n skarang...mereka pecat kami nanti ..haha

Fara Ain wasalam . .. perubahan sye selepas mengikut kursus itu sye lebih fokus dlm pelajaran dan lebih fokus la ketika guru mengajar sebelum mengikut kursus itu sye selalu becakap dlm klz . .main cuit2 ngan kwn2 .. tp selepas mengikut kursus itu sye menjady fokus dah x main2 . .. dary segy kasih syg . .. selepas mengikut kursus sye lebih rapat ar dgn ibu dan ayh .. . sebelum ni sye rase takut2 nk beckp ngan dowg . .. sbb dowg garang tp skunk dh ok . . . pastu sye dah rase berani memberi pendapat terutama dlm klz sbb sye rase yakin dgn diri sye ap yg sye fikirkan tu betul dan sye dapat luahkan dkt kwn / memberi penerangan dgn jelas . .. ape2pon kursus ni mmng terbaik .. .sbb dpt mengajar sye erti keberanian , kasih syg dan cara berinteraksi . .. 

Nur Liyana dari segi berkomunikasi saye bertambah ok bila bercakap ngan kwn2 dan lebih bersabar melayan perangai mereka. kalau dulu saye ni bukan org yg penyabar utk melayan perangai mereka dan kurang bercakap ngan mereka.dari segi pembelajaran saye bertambah baik dari dulu bila saye megikuti kursus ni. selain itu kursus ini banyak megajar saya cam na utk mengeratkat lagi persahabatan , hormat ngan pandangan org lain , dan mengajar saye jangan rasa malu bila x tahu. bahkan saye rasa diri saye lebih dihargai dan semua yg telah diajar dlm kursus itu sangat bermakna kerana dapat berkenalan ngan semua anak2 polis dan cikgu

Wan Najiha Sail Salam, Alhamdulillah selepas mengikuti kursus DAKAP 1 semasa cuti persekolahan bulan lepas pelbagai ilmu yang telah saya dapati, melalui kursus itu saya menjadi seorang yang berkeyakinan semasa memberi cadangan dan hujah dihadapan tanpa rasa malu dan takut lagi , kaedah pembelajaran yang di ajar juga sangat efektif sekaligus menyenangkan saya sebagai pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan SPM mengingati formula dengan ringkas dan cepat, melalui nilai kasih sayang memang banyak dapat saya sematkan didalam diri, saya dapat mempelajari cara menyayangi manusia lain seperti sahabat walaupun pada mulanya kite berasa kurang selesa, kursus ini patut dilanjutkan kepada semua generasi anak-anak polis agar mereka dapat menjadi generasi pemaju masa hadapan seperti ibubapa mereka yang bekerja sebagai anggota polis  bahkan pihak DAKAP juga boleh menganjurkan sesi bertemu kembali bersama 

RESPON PESERTA KURSUS ANAK CEMERLANG TENTERA DARAT
5-8 Disember 2012
Kolej Latihan Tentera, Port Dickson,
Negeri Sembilan

Norhidayah bt. Abd. Rashid
Pada pandangan saya kkursus ini sangat bagus, terlalu bagus untuk menginsafkan diri mereka, perlu diteruskan perlu dikekalkan semoga pelajar yang menyertai program ini akan berubah semaksima yang mungkin.

Fazira Merican bt. Fadzli Merican
Saya sangat gembira dan tidak menyesal walaupun sedikit semasa berada di sini. Program ini membuatkan saya sedar kelemahan dan kelebihan saya.  Saya harap dapat Berjaya dalam SPM.

Farisha Edreena Bt Roslan
Berhasil berubahkan diri sendiri. Bagus , ia tidak mensia-siakan. InsyaAllah saya akan pergi jika ada kem seperti ini lagi.

Norizzaty Bt Norazman
Thank you UPSI!  Saya janji saya akan mendapatkan 9A+ dalam SPM untuk kedua dua ibu bapa saya. UPSI the  best.  Kursus ini mengisi masa cuti saya dengan aktivi berfaedah.

Nur Syamira Bt Mohd Shukor
Pada pandangan saya,program ini sangat bagus dan patut diteruskan kerana bagi program ini sangat membantu dalam mencari personality saya yang sebenar yang saya tidak sedari. Ia juga sangat membantu diri saya dalam komunikasi saya dengan orang sekeliling saya.Ia juga membantu dalam saya mempertingkatkan cara pembelajaran sayayang saya selama ini saya praktikkan.

Johani Midi
Program ini sangat berkesan kepada saya dan juga rakan-rakan. Teruskan dengan programini. Saya suka dengan program ini, ia telah mengubah sikap saya yang sangat malas sebelum ini. Terima kasih kepada semua yang telah mengadakan program ini.Ia tidak mensia-siakan. Sekalian lagi terima kasih.

Norsyafira Bt Sulaiman
Program ini bagi saya sangat hebat dan terbaik sekali.  Saya rasa gembira kerana dapat menghadiri program ini. Pelbagai skill yang saya dapat dalam programini. Saya harap program ini dapat diadakan lagi sekali yang lebih hebat dan terbaik. PRODIGY -TD- UPSI is the best dan terbaik.

Nor Hidayah Bt Bakar
Pada pandangan saya program ini amat bagus. Bagi saya setiap sesi yang amat menyedarkan saya dari kekelaian.  Saya dapat ilmu yang amat berguna .Selain itu, saya rasa program ini patut terus diadakan pada masa hadapan.Sejujur saya ingin katakana program ini member impak kesedaran yang besar dalam diri saya.

Muhammad Farid Aiman B. Mohd Fuad
Secara keseluruhannya program ini telah membuat saya menangis buat pertama kali di khayalak ramai setelah sekian lama dan pelbagai program yang sebelum ini yang telah saya sertai. Selain itu,  program ini banyak memberitahu saya tentang personality diri saya, ujian atau dugaan yang saya bakal hadapi, kerjaya yang sesuai dengan diri saya dan juga kepentingan hidup atau matlamat yang perlu saya kecapi.

Hani Maisarah Bt. Abdul Halim
Program banyak memberi keinsafan bagi saya banyak member ilmu kepada saya. Saya dapat tahu matlamat saya di masa depan. Saya juga dapat mengenali diri saya dan keluarga serta kawan-kawan dengan lebih mendalam dan juga saya dapat memperkuatkan semangat saya untuk berusaha menjadi yang cemerlang insyAllah.

Siti Sarah Mohd Tahir
Mengajar saya memperbaiki kelemahan diri, menyedarkan diri saya yang selama ini dalam kealpaan, member  semangat kepada saya dan saya tidak akan menyesal datang ke kursus KTD bersama UPSI ini. Program ini sangat bagus dan cara mereka mengajar memberikan kesan yang amat bagus sekali. Terima kasih UPSI!   I love you.

Nor A’nii Fadrirah Bt. Ahmad Bakri
Kursus ini ialah kursus yang terbaik dan awesome. Khursus ini juga memberi banyak keinsafan di dalam diri saya. Saya kini boleh yakin dengan diri saya sendiri dan tidak ada perasaan malu apabila bercakap dengan menggunakan mike.

Muhammad Irfan Kaib B. Mohd Sabri
Ia sangat bagus kerana ia dapat menyedarkan diri kita dan memikirkan masa depan yang lebih cerah. Ia perlu diteruskan lagi.  The best yang pernah saya mengikuti program.

Norsyaidatul Aisyah Bt Badrol
Saya berharap agar aktiviti sebegini dapat diadakan lagi dan bukan sahaja melibatkan anak-anak askar sahaja. Banyak yang saya telah belajar  daripada kem ini. Saya juga sekaligus dapat meningkatkan keyakinan saya dengan lebih baik dan menjadi seorang yang lebih berani berhadapan orang ramai.Saya juga berasa yakin bahawa saya boleh berjaya dalam hidup dan dapat menjadi seorang pemimpin yang baik dalam menguruskan sesebuah organisasi yang saya terajui. Saya seronok dapat berkenalan dengan ramai anak askar daripada seluruh semenanjung Malaysia dan mereka semua memang baik-baik malah peramah. Saya juga ucapkan terima kasih kepada semua petugas-petugas yang telah menjayakan program ini.

Nurol Najwa Bt Muhammad
Saya berharap agar program seperti ini akan memberi kesedaran kepada semua pelajar.Saya amat seronok dengan program seperti ini.

Syafinaz Hazrin Bt Mohd Rais
Program ini banyak membantu saya mengenali diri saya dengan lebih mendalam. Selain itu, saya akan
cuba berusaha berubah meskipun banyak hallangan yang perlu ditempuhi. Banyak tips yang perolehi
untuk membantu saya meningkatkan lagi pencapaian dan usaha untuk Berjaya nanti.Saya yakin
boleh, terima kasih.

Muhammad Hafizuddin bin Hanafi
Bagus kerana telah banyak melakukan program yang berkenaan dengan pelajaran, hala tuju, personality
dan kerjaya. Saya harap program ini dapat dibuat dengan lebih bagus .

Norazmin Syahdan B Ajis
Program Anak Cemerlang Tentera ini terbaik. Teruskan mengadakan aktiviti  sebegini pada masa akan
datang untuk junior2 saya.

Nur Izzati bt Mat Jani
Pada pendapat saya, program ini  Berjaya! program ini sangat berkesan untuk melahirkan pelajar-pelajar
yang cemerlang. Program seperti ini perlu diteruskan lagi dan kerap kali diadakan bagi membantu para
pelajar yang ingin Berjaya dalam peperiksaan mahupun kehidupan.

Zaty  Hazwanie bt Abd Rais
Sangat mendalam dan berkesan. Memang betul  kata ayah saya bahawa kem ini sangat  berguna. Saya
rasa seronok dan sangat seronok dengan adanya kem ini.  Saya berharap agar kem ini tidak senyap
selepas ini dan saling berhubung tiap masa.thanks.

Nurul Syahidan bt Mohd Lazim
Semangat memberi kesan yang mendalam dalam diri saya. Membongkar banyak perkara yang saya tidak tahu
                dan kini saya sadar apa yang patut saya lakukan sekarang. Khursus ini juga sgt membina semangat dalaman saya .Khursus seperti ini perlu diteruskan dgn lbh kerap.Menyedarkan saya bahawa masih banyak cabaran di luar yang lebih besar dan saya memerlukan kekuatan dalaman dan harapan yang sangat tinggi untuk mempunyai.Terima kasih UPSI.

Muhamad Firdaus Haris b Abdullah
The best.love you.
-
Nabil Muslim
Bagus.Boleh diadakan lagi untuk ember kesedaran kepada sesiapa yang memerlukan.
Muhd Zulhairie b Zainudin
Perbanyakkan aktiviti.

Muhammad Akmal B Othman
Kadang2 best.  Kadang2 tak tapi selalunya best.

Muhammad Al-Bukhari B Azmi
Program ini memang best sampai saya menitiskan air mata dan dapat mengeratkan silaturrahim dengan
kawan2 saya program ini memang best.Thnks UPSI .

Iskandar Zulkarnain b Abd Rahman
Assalamualaikum,untuk pertama sekali saya nak ucapkan terima kasih banyak2 sbab banyak membantu
Dalam menentukan hala tuju dan mmberi motivasi kpd saya.Saya berharap program ini akan diadakan
lagi. Program ini amat baik dan saya yakin program ini Berjaya. Good luck.

Ila Nor  Syakira bt Rumzi
Pada pendapat saya terhadap program ini sangat bagus,malah sangat bagus untuk menyedari anak-anak
yang masih berada di dalam kepompong yang memboleh mereka gagal.Program ini spttnya bukan di
anjrkan untk anak tetera sahaja tetapi kepada sesiapa sahaja.

Muhammad Khairul Amri b Suhaimi
Program ini amat menyeronokkan dan perlu diteruskan,kalau blh jmput anak-anak awam agar mereka
Sedar dan boleh membangunkan Malaysia..

Putera Muhd Zairie b Kamal Rahman
Saya berharap semua ini akan dikekalkan dan diteruskan untk adik2 pada tahun yang akan datang.

Muhammad Safuwan bin Zaief
Program ini mesti diadakn untuk memberikn kesedran kepada golongan muda ini.Program ini amat
berkesn kepada saya yg boleh menybabkan diri saya kepada yang lebih baik daripada sebelum ini.

Mohd Luqman Hakim B Mohd Hadzuan
The best thank you. Thnk you for making me for what I have done wrong for all this time,thnk you for
making me believe that I can procced in life.I hope that you will keep and continue this program until
the end of the world.I believe this type of programe will make a lot of people realize.I am very happy to
be in this programe.It’s worth everyend eventhough the progrme doesn’t require any worry frm my
frmt,this is the best progrme I had ever attnd thnk you very much.

Om  Vikkness a/l Rahman
The Best Ever. Awesome..Keep it up!!!

Nur Shahirah Mohd Firdaus
Keselurhnnya,saya amat berpuas hati dengan program seperti ini.Saya berharap agar program seperti ini
akan dilaksanakan dengan kerap pada masa yang mendatang.tq UPSI.

Putri Nurul Yasmin Bt Mohd Ridza
Pada pndgn saya kursus ini byk mmberi kesadaran kepada saya agar menjadi insan yang lbih berjaya dan
Mngenalpasti  smua kebolehan saya yg slma ini tidak saya tonjolkan.Saya brjnji akan mmbuat ibu bapa
saya brasa bangga dan  gmbira mlihat prubahan saya selepas khrss ini.

Asfarizah bt Adi
Sangt bagus kerana dri dasar yg lbih jauh kedalam saya dpat mngrti erti,hrga prsahbtan yg tdk ternilai
harganya.Sy brasa sgt bersyukur kerna tlh dhntrkan ke kem ini kerana mngajar erti pngrbnn dan lbih
memahami.

Risya Zu Nurain bt Mohd Radzi
Sangt bgus dan berkesan! Pengelaman yg sangat bermakna dan menyeronokkan.Walaupun hanya
5hari,tetpi amat sukar untk berpisah dgn ahli kumpulan.Program ini patut dan semestinya diteruskn.it is
a precious gift for my hliday in 2012.

Amirul Hidayat b Hussin
Best! Progrm ini sgt mnyrnkkn  krn dpt belajr byk bnda baru dan jga dpt memupuk skp bkrjasama dlm
kumpln.Saya harap program sprti ini dpt diadakn lg.

Muhamad Isma Irfan bin Mohd Zaiman
Prgrm ini sebenrnya  bagus dan ptt dilaksanakm lagi.

Mohd Noor Azhar b Marzukhi
Precious experience,change my perception,change my life,chnge my future,love you all.

Siti Nur Fatihah bt Johari
Sebuah prgrm yg bgus untk mngubah mtlamat hdp kea rah yg baik.

Muhd Afiq Asnawi b Abd Halim
Terbaik! Jika trdpt prgrm sprti ini,saya pasti akan mnyrtai.

Muhd Syazwan b Hasmadi
Prgrm ini tlh byak mngajr saya cara mninsafi diri dan mngjr saya dgn teliti dan juga prgrm ini tlh mningktkn smngt saya untk brsaha lbh gigih.

Nur Athirah Mohd Fuad
Sangt mnyernkkn dan mmbri ksdrn kpd saya.Harap2 thn dpn ada lagi utk kite lps SPM.


Mohd Zarul Ikhwan
Teknik yang amat brksn dan tmbhkn lbh byk lg aktvti bg mngktkn kykinn diri.

Noraisyah bt Daud
Sangt bgus dan byk mmbntu saya mngenali dan mengnlpasti potensi diri saya.Saya dapt mmpelajari cara brkomuniksi dgn ibu bpa saya.Dpt mmbntu saya mncpai cita-cita saya.

Muhammad Arif Firdaus Rafizi
Saya dpt mngenali dri dgn lbh mndalm.Dpt blajr dgn lbih seronok.Dpt lbih ramai kenaln.

Muhammad Amirrul Amar bin Mohamed Sharief
Mmbri ksdrn kpd saya untk mngubah khdpn saya.

Nur Adlina bt Azizul Rahman
Sangat menyeronokkan dan memberikan semangat baru kepada saya.Walaupun saya rasa agak ditipu kerana ibu bapa saya kata program ini melibatkan subjek SPM tapi saya gembira kerana ia berkaitan dengan diri,personality,cara komunikasi dan pemikiran saya.Terima kasih! insyaAllah saya akan berubah kepada lebih baik.

Sharifah Nur Hajar Wafa bt Syed Shaiful Amran Wafa
Baik dan menyeronokkan.Memberi kesan yang mendalam kepada peserta.


Nur Dalila bt Rosila
Program ini telah membantu saya untuk meningkatkan dan memperbaiki personality diri.Malah, saya dapat mengetahui bidang pengajian yang ingin saya kecapi.

Muhammad Shidiq bin Suhaili
Program ini amat bagus dan terlalu bagus bagi saya.Program ini satu-satunya dapat menyedarkan diri saya.Saya amat berterima kasih kerana telah membuat aktiviti seperti ini.

Muhamad Ariff bin Saiful Bahari
The best!

Abd Shukor Ashraf b Abd Karim
Program yang sangat bagus bagi mengubah diri dan meyakinkan diri saya.Saya berharap program ini akan dijalankan lagi.Thanks UPSI and TD you are the best.

Muhammad Said Al-Hakim bin Muhamad Rodhi
Pada pandangan saya,program ini memang bagus.Kalau diberi peluang saya ingin menyertai program.Saya rasa tidak puas hati 5hari sahaja dapat bersama.Rasa macam tak nak balik,nak tinggal di sini dan membuat banyak lagi program dan saya berharap,program  ini akan diteruskan lagi.Saya berharap tahun depan program ini diadakan untuk kami.Tahun ini orang yang sama pada tahun ini berharap ada program dijalankan lagi dan kami semua nak masuk orang yang sama.I  love this programe.


Muhammad Alif Fitri b Kamarizan
Terima kasih kepada program ini,jujur saya cakap saya seorang anak derhaka,saya dah banyak contengkan arang di muka ke dua orang tua saya.Kini saya sedar dan yakin untuk Berjaya.

Nurfazlynna Syahirah bt Azmil Hakim
Saya yakin dengan diri saya,saya bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh.Saya mengatahui apa yang ibu bapa saya inginkan.Saya dapat menonjolkan diri walaupun sikit.Saya kini kurang malu dari sebelumnya.Terima kasih PRODIGY dan semua yang terlibat dalam programdalam program ini.

Mohamad Alif Hakimi b Weran Sulaiman
Program ini dapat melahirkan banyak insane-insan yang mempunyai kebolehan dan daya untuk mengubah sikap dan menjadi seorang yang mempunyai matlamat dan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut.

Muhd Hazrul AIman b Mohd Raffee
Sangat bagus.Banyak nilai murni dan pengajaran yang dapat saya perolehi.Saya berterima kasih.Alhamdulillah,kem ini perlu diadakan setiap tahun.

Muhammad Syafiq Nurahman b Muhammad Suhaimi
Saya amat sedih untuk meninggalkan program ini.Disini saya dapat banyak pengalaman dan kawan.Saa berharap program seperti ini diteruskan pada setiap tahun.


Khairul Anwar b Kamarudin
Program ini dapat menginsafi diri saya dan dapat  memantangkan saya.Saya juga dapat mengetahui teknik-teknik yang mudah dan berkesan dalam komunikasi dan pelajar.Program ini sewajarnya dilakukan setiap tahun dan sebaiknya membaikikan sedikit kelemahan.

Rossmadieayana Mazatul Badriah bt Adi
Sangat bagus kerana mampu membuatkan saya yakin pada diri sendiri,mampu menyedarkan kesalahan yang pernah saya buat.Program ini membuatkan saya lebih bersemangat untuk belajar demi mam dan abah saya.Keseluruhannya,program ini amat berkesan dan saya yakin saya mampu melakukan apa yang telah saya janjikan.

Nur Ainaa bt Zainal Abidin
Saya sangat gembira mengikut program ini.Program ini juga member kesadaran kepada saya dalam kehidupan supaya lebih Berjaya.Terima kasih cikgu.Saya suka dengar cerita cikgu,best sangat.

Balqis bt Mohamed Rosly
Bagus dan berkesan.Khursus ini menyedarkan saya tentang pentingnya belajar dan menginsafi diri.

Saifullah bin Abdullah
Terbaik.

Fatihan bt Mohd  Rosly
Membantu pelajar meningkatkan keyakinan diri.Antara program motivasi yang terbaik yang pernah saya hadiri.Perlu diadakan selalu.Staff yang peramah dan baik.Layanan 5bintang.Memberi impak yang besar kepada pelajar yang hilang keyakinan diri.Semoga UPSI success selalu.Terima kasih.

Farhana Adilah bt Zahari
Program ini telah menyadarkan saya.Banyak sekali.Saya seorang yang peramah namun tidak mempunyai keyakinan bahawa orang lain akan menerima saya.Terima kasih banyak banyak kepada penganjur dan UPSI terutamanya.Selepas ini, saya berjanji saya akan berubah.Saya tahu saya pandai kerana walaupun saya banyak bermain ketika PMR saya tetap cemerlang.Kali ini,saya akan tunjukkan bahawa saya benar-benar pandai! Khursus inipatut diadakan lagi dengan masa seperti ini yang sangat bersesuaian.Terima kasih UPSI!! Janji saya pada UPSI nama saya tercatat dalam senarai pelajar cemerlang 2013,terima kasih.

Muhammad Syafiq b Ahmad Noraida
Sangat menyeronokkan.Program yang banyak member kesedaran kepada saya.Program ini perlu diteruskan.saya harap program ini akan membuatkan saya bersemangat dan lebih yakin terhadap diri saya sendiri.

Amirul Arif bin Mohamed
Disyorkan untuk diadakan lagi.Boleh disarankan kepada pelajar-pelajar lain.Bagi mereka yang mudah tersentuh,program ini mampu mengubah dirinya lebih daripada jangkaan.

Muhammad Hanis B Haslan
Khursus ini sangat best bagi saya,saya harap dapat bertemu lagi dengan staf-staf yang berada sepanjang khursus ini,khursus ini jugak member semangat kepada saya untuk saya meneruskan perjalanan saya.

Muhammad Izham b Misliman
Amat bagus kerana dapat ,menaikkan lagi potensi diri saya dan jati diri.Saya berasa amat berpuar hati dengan program ini.

Aufa Atirah bt Abdul Rahim
Program ini telah membuatkan saya untuk berubah kea rah yang lebih baik untuk bejaya pada masa hadapan.

Siti Nursyahira bt Mat Rozi
Program ini telah menukarkan cara pemikiran saya sebelum ini dan juga telah membantu saya dalam memilih kerjaya.Diharap program ini turut dilaksanakan kepada orang lain dan berterusan pada masa akan datang.

Tengku Nurhadilah Asma bt Tengku Haris
Program ini dapat menyedarkan dan member semangat untuk menjadi yang lebih cemerlang.Saya juga dapat menjadikan 5domin dalam diri saya.Kesungguhan saya untuk menjadi yang lebih terbaik dan dapat membuktikan kepada orang dengan saya serta dapat membangakan kedua ibu bapa saya.Perubahan dan kesedaran saya dapat berubah dengan semangat yang diberi dalam program ini.Akhir sekali,kalau ada peluang saya nak mengikut program ini lagi.Program ini sangat best.saya suka.

Nur Azlin bt Suhaimi
Pada pandangan saya,program anaik cemerlang ini sangat bagus untuk membantu para pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan yang besar.Program ini juga telah membantu saya dan rakan-rakan saya mengenai diri sendiri dengan lebih mendalam.

Wan SIraj Munir b Wan Ahmad Sadaha
Pada pendapat saya keseluruhan program ini banyak menyedarkan saya bahawa manusia ini mempunyai kelebihan masing-masing Cuma ianya belum dapat ditonjolkan.Khursus ini adalah amat penting dan banyak membantu saya dan diharap khursus ini boleh dilakukan kelak.Akhir kata terima kasih cikgu Aziz,cikgu Taqiuddin dan cikgu-cikgu yang lain.Saya ingin memohon maaf jika ada kesalahan saya kepada cikgu-cikgu.

Muhamad Faris b Fadzil
Pada pandangan saya,program ini telah membuat saya sedar dari masalah yang saya hadapi.

Nurul Iffah bt Mohd Azhar
Program ini sangat seronok dan gembirakan saya dan suka buat lawak dan cikgu kat dalam program ini baik dan sebagainya.

Asmiedah bt Muhamad Zazid
Saya berharap agar program seperti ini diadakan lagi pada setiap tahun untuk anak-anak TD.PAda pendapat saya ini adalah program yang paling best yang pernah saya sertai.

Athirah Qursyiah bt Yusoff
Program ini sangat bagus untuk pelajar dapat menambah ilmu.Saya seronok bersama UPSI .Saya dapat tahukelebihan dan kelemahan saya sendiri.Saya dapat yakin untuk berhadapan dengan orang ramai.Saya dapat belajar dengan lebih bagus.Dapat teknik yang berkesan untuk menghafal dengan mudah.Saya harap program ini dapat dibuat untuk adik-adik yang seterusnya yang bakal hadapi exam besar.

Abdullah Mubin B Abdul Rahim
Program ini banyak membentuk diri saya dan menyedarkan kesilapan saya.Bagi saya,program ini sangat bagus dan berkesan.Saya harap program ini sentiasa berterusan untuk menjadikan pelajr yang cemerlang.Selain itu,program ini dapat meningkatkan lagi keyakinak diri saya.

Abd Rahman Heiqal b Abd Samad
Pada pandangan saya dengan penuh ikhlas dalam hati saya ialah program ini telah betul-betul mengubah saya dan telah member banyak pengajaran dalam hidup saya.Saya dapat teknik-teknik belajar walaubagaimana keadaan bising sekali pun.Saya mengharap program ini akan berterusan walau di mana jua dan saya takkan sia-siakan akan formula yang UPSI bagi.Harap UPSI terus maju.

Nur Syafiqah bt Mansor
Sebuah program yang banyak menyedarkan diri saya.Saya dapat banyak cara belajar yang lain dari lain. Dengar lagu,cerita yang cikgu cerita banyak dan faham apabila menceritakan dekat kami.Kalau boleh,saya nak pergi lagi kalau PRODIGY buat program.Tidak merugikkan walaupun sesaat!terima kasih semua!

Ain Nur Najwa bt Abdul Wahab
Terbaik! Program yang terbaik! Tidak dapat disangkakan lagi! Teruskan.

Muhammad Farid b Burhanuddin
Khursus kecemerlangan anaktentera darat yang dianjurkan ini adalah sebagai platform yang terbaik kepada peserta untuk berubah.Khursus yang dijalankan ini amat memotivasikan diri saya.Saya berharap khursus ini akan diadakan lagi pada masa akan datang.

Muhammad Mahfuz b Mohd Sabri
Best programe!

Nur ‘Ainaa Farhana bt Khairi
Program yang paling best yang saya pernah pergi sepanjang seminar yang pernah saya pergi dalam hidup saya.Memang best lain pada yang lain.Saya lebih berani dan pasti kejayaan akan menjadi milik saya.Saya harap program ini diadakan lagi,terbaik.Semoga cikgu-cikgu mendoakan kejayaan saya.

Awang Hea Fithshiaz b Herman
Khursus banyak membantu saya dalam hidup saya untuk mencapai kejayaan.khursus ini amat bagus dan mest diadakan setiap tahun untuk anak-anak tentera.

Nur Husnina bt Muhamad
Sangat bagus dan dapat member perubahan  yang ketara kepada pelajar serta dapat meningkatkan semangat pelajar untuk belajar dan mendapat keputusan yang cemerlang.Saya harap program sebegini diadakan lagi pada tahun hadapan.




RESPON PESERTA PRODIGY ACHEH ANGKATAN 1 (16-18 Julai 2018)



Peserta 1
Sangat bermakna, banyak ilmu yang bermanfaat yang saya dapatkan disini,yang bisa nantinya saya implimentasikan di sekolah
Peserta 2
Saya peribadi sangat senang dan berkesan dalam mengikuti perlatihan ini, mudah-mudahan program ini bisa lanjut lagi
Peserta 3
Sangt baik program Prodigy ini dimana saya dapat mengetahui karakter siswa, belajar yang menyenangkan sehingga tidak mmebosankan dan monoton, belajar kekompakkan dan kerjasama antara semua peserta
Peserta 4
Sangat bagus dan berkesan karena ilmu yang diberikan sangatlah bermanfaat untuk saya ajarkan kepada peserta didik saya
Peserta 5
Sangat baik, bila semua ornag didunia ini mengetahui Prodigy
Peserta 6
Saya sangat senang dengan adanya kegiatan prodigy ini
Peserta 7
Senang, semangat & termotivasi ,sudah tahu lebih banyak tentang sara menyelesaikan masalah
Peserta  8
Sangat menyenangkan dan bermotivasi semanagat…semangat yes!
Peserta 9
Kesan selama disini Alhamdulillah sangat bermanfaat InshaAllah ini akan menjadi pedoman hidup saya sehari. BERJAYA PRODIGY
 Peserta 10
Bermanfaat untuk dilansungkan lebih lanjut / secara teratur/ berkala dan diperlukan oleh semua guru dan orangtua
Peserta 11
PRODIGY adalah program yang sangat baik bila dilakukan diseluruh tingkatan sekolah,baik di PAUD,SD,SMP,SMA,SMK bahkan di Universiti . juga sangat baik pada setiap kursus dan masyarakat
Peserta 12
 Saya senang dengan pelatihan ini kerana sangat banyak masukan-masukan tentang mendidik anak paud atau SD dan lain. Dengan pelatihan ini kami dapat merubah cara mengajar yang sebelum.terima kasih
Peserta 13
Saya sangat senang dengan mengkuti program Prodigy kerana banyak sekali saya mendapat ilmu sehingga saya dapat mena=erapkan kepada anak didik saya dan keluarga.seorang guru harus pandai untuk mengendalikan emosi,kesabaran dengan mengikuti Prodigy kami InshaAllah bisa menerapkan nanti.
Peserta 14
Saya peribadi sangat bangga dan senang dalam mengikuti pelatihan Prodigy  yang dilakdanakan oleh Dinas Pnendidikan dengan pelatih yang jauh datnag dari Malaysia (saya senang sekali dalam mengikutipelatihan tanpa ada rasa bosan. Saya mahu lagi lebih banyak lagi belajar hal-hal yang baru lagi dalam mendidik anak-anak di sekolah. Terima kasihcikgu ilmu yang diberikan sangat bermanfaat dan saya akan teraplam di sekolah, bahkan di rumah untuk anak-anak saya
Peserta 15
Saya sangat senang dengan pelatihan Prodigy ini kerana sangat banyak nmasukkan tenatang anak didik di TK mau pun anak di rumah. Dengan pelatihan ini kami dapat menambah ilmu di kemudian hari, kami mohon jangan sampai di sini saja Prodigy di laksanakan di Aceh. Kok bisa berlanjut sepanjang masa.
Peserta 16
Pertama ditugaskan oleh kepala sekolah untuk mengikuti pelatihan Prodigy saya bertanya apa itu Prodigy. Tapi setelah ikuti, wah ternyata hal seperti ini pernah saya lakukan di sekolah saya. Tapi blm saya paham dgn Prodigy.Ternyata pembelajaran tentang Prodigy sungguh menyenangkan & mengasikkan. Ingin sekali saya mengulang kembali kegiatan seperti ini dan banyak manfaatnya. Mudah-mudahan saya akan di undang kembali untuk kegiatan yang seperti ini kerna sangat berguna bagi diri saya sendiri, pendidik dan anak didik tentunya.
Peserta 17
Dengan adanya Prodigy ini saya sangat senang kerana sudah mendapatkan ilmu baru yang sebelumnya belum saya dapatkan. Terimakasih banyak cg yang telah memberikan banyak ilmu kepada kami semua . semoga dapat bermanfaat.
Peserta 18
Program Prodigy sangat baik dan saya sangat termotivasi untuk dapat melakukan atau menerapkan dilingkungan sekolah dan di rumah.
Peserta 19
Saya sangat berkesan telah mengikuti pelatihan Prodigy dan say sangat senang bisa  bertemu dengan cikgu bisa berbagi pengalaman dan saya mungkin senang kerana banyak ilmu yang saya dapat setelah pelatihan ini.
Peserta 20
Dengan mengikuti pelatihan Prodigy kami mendapatkan ilmu yang sangat bermanfaat untuk melaksanakan tugas kami dalam menyelesaikan berbagai masalah yang kami hadapi di sekolah dan dapat merubah tingkah laku anak didik kami yang bermasalah. Semoga menjadi anak didik yang berguna bagi agama, bangsa dan Negara. Terima kasih cikgu, semoga Allah membrikan pahala yang setimpal, selalu sihat dan panjang umur, Amin.
Peserta 21
Saya sangat senang terhadap program ini kerana sangat berguna untuk keluarga, masyarakat dan untuk mendidik.
Peserta 22
Saya sangat senang dan berkesan denagan mengikut Prodigy ini banyak ilmu yang saya dapati berguna untuk saya berikan untuk keluarga dan anak didik saya
Peserta 23
Saya sangat senang bisa mengikuti pelatihan ini banyak ilmu yang saya dapat kan dari pelatihan ini, saya berterima kasih kepada semua pemberi karena telah mengetuk pintu hati kami untuk lebih menyayangi anak-anak dan ikhlas bekerja untuk bangsa dan Negara. Semoga Allah membalas kebaikam cikgu di akhirat nanti.
Peserta 24
Sangat bermanfaat Prodigy langkah awal memperbaiki karakter mengajar agar lebih bermakna. Sangat memberikan kami faham. Teknik mendidik mengajar. Prodigy kaunseling berharga bagi saya. Kedepan kami menunggu pelatihan lebih lanjut.
Peserta 25
Alhamdulillah, program Prodigy ini sangat bermanfaat bagi saya, saya bisa lebih memahami diri saya, di mana kelemahan dan kesalahan yang mungkin tanpa saya sedari sya lakuakan , dalam hal mendidik dan mengajar murid2 saya di sekolah mahupun kelemahan dan kesalahan saya ketika mendidik buah hati saya di rumah. Moga Allah mengampuni segala kesalahan dan kesilapan saya dan terima kasih banyak pada encik2 yang telah memberi saya ilmu yang sangat luar basa ini kepada saya. We love Prodigy
Peserta 26
Setelah saya ikut pelatihan ini banyak sekali ilmu dan cara belajar yang sangat menyenangkan yang saya dapat kan. Semoga saya bisa menjadi guru yang diintai anak2 disekolah tempat saya mengajar dan menjadi guru professional dunia akhirat. Semoga Cikgu Aziz dan rakan menjadi peghuni syurga atas ilmu yang bermanfaat dalam merangku anak-anak bermasalah. Cikgu Aziz is the best
Peserta 27
Saya  sangat senang sekali dengan adanya program Prodigy ini. Dan sangat  bagus , berkesan karena ilmu yang diberikan sangatlah bermanfaat.
Peserta 28
Sangat penting bagi guru mengetahui tentang murid sekolah
Peserta 29
Saya sangat berkesan denganadanya pelatihan Prodigy adanya bekerjasama ,saling membantu, tidak membeda-bedakan satu dengan yang lain
Peserta 30
Saya peribadi sangat berkesan telah mengikuti pelatihan Prodigy. Pembelajaran yang sangat FUN . selalu tertawa dan bahagia semacam tiada masalah. Saya dari awal sangat banyak kekurangan dalam mendidik dan membimbing murid di sekolah. Setelah mengikuti pelatihanini, mata saya terbuka bahwa semua perlu memakai hati, kasih saying dan cinta dalam mendidik siswa.
Peserta 31
Melalui program Prodigy ini, semoga kita menjadi pegajar yang lebih THE BEST. Senang dan bertambah ilmu lagi. Mendapat sebuah pengalaman baru. Menambah saudara2 baru. Hidup Prodigy, maju terus…. Is the Best Love youu
Peserta 32
Alhamdulillah program ini sangat bagus dalam mendidik anak. Kalau bisa semua guru yang ada di Bandar Aceh di tingkat apapun harus mengikuti program seperti ini supaya semua guru tahu bagaimana cara mendidik anak yang sebenarnya. Terima kasih kepada semuanya…
Peserta 33
Alhamdulillah dengan adanya Prodigy saya menyadari betapa banyak sudah saya melakukan demi kesalahan dalam mendidik terutama bagi anak saya sendiri dan bagi ank didik daya. Terima kasih Prodigy yang telah beri  banyak ilmunya kepada saya. inshaAllah akan saya terapkan. Semoga Prodigy selalu dalam lindungan Allah SWT. Senang kalau Podigy nya diadakam / dilaksankan lagi di Aceh
Peserta 34
Alhamdulillah dengan izin Allah banyak sekali pemasukan dan ilmu yang kami tidak tahu menjadi  tahu dan bisa kami jadikan pedoman untuk diri saya dan teman2 diluar sana. Terima kasih cikgu Aziz dan teman-teman yang lain
Peserta 35
Saya sangat berkesan dengan cara yang saya dapatkan selama 3 hari. Mudah-mudahan apa yang kami dapatkan menjadi model atau motivasi untuk diterapkan di sekolah.amin
Peserta 36
Alhamdulillah setelah mengikuti pelatihan Prodigy telah membuka mata dan pikiran saya bagaimana cara mengajar/ berkomunikasi lebih baik dengan peserta didik dan bagaimana cara memahami peserta didik lebih baik dan menularkan metode PAC kepada guru-guru lain. Terima kasih Prodigy atas ilmunya mudah-mudahan bisa merubah pendidikan kita lebih baik. Practice better than theory
Peserta 37
Saya sangat banyak pengalaman selama penataran Prodigy saya sangat berterimakasih kepada cikgu dan anggota Prodigy.Mudah-mudahan kami di panggil lagi untuk ikut penataran ini lagi. Terima kasih.
Peserta 38
Saya selama pelatihan Prodigy sangat banyak mendapatkan ilmu dan pengalaman, saya berterima kasih banyak kepada pemandu (En.Aziz dan semua teman-teman dari Malaysia) kalau ada pelatihan seperti ini saya mau ikut lagi. Terima kasih Cekgu Aziz.
Peserta 39
Saya sangat senang mengikuti kegiatan Prodigy banyak ilmu yang saya dapatkan dari kegiatan ini, selama 3 hari mudah-mudahan apa yang kami dapatkan menjadi modal mefikasi untuk di terapkam kepada anak didik disekolah saya.
Peserta 40
Setelah mengikuti pelatihan PRODIGY ini saya sangat terkesan dengan para cikgu semua. Selain menambah teman kami semua bias bekerjasama dengan baik. Dan terima kasih banyak kepada tutor kami dari Malaysia karena berkat bapak semua kami mendapat pengalaman yang begitu berkesan seperti cara mendidik anak dan memperlakukananak didik kita dengan baik. Saya peribadi sangat senanh dengan pelatihan ini. Terima kasih cikgu2 semua.
Peserta 41
Saya sangat terkesan setelah mengikuti pelatihan ini. Tidak sedikit pun merasa bosan dengan kegiatan yang kita lakuakan di sini bersama-sama. Mudah-mudahan selepas ini saya bias terapkan di TK saya. Apa2 yang saya telah dapatkan slama 3 hari ini. Terima kasih kepada cikgu semua atas ilmu yang sangat bermanfaat bagi saya pribadi, semoga Allah membalas segala kebaikan yang cikgu berikan.
Peserta 42
Setelah saya belajar tentang PRODIGY mungkin di hari kedepan saya akan menerapkan program PRODIGY di sekolah,dirumah dan di masyarakat.
Peserta 43
Program PRODIGY sangat bagus dan akan sangat memuaskan jika dilaksanakan pada setiap pengajar.
Peserta 44
Sangat membantu saya dalam program mendidik siswa. Mudah-mudahan dengan pelatihan ini kami akan terbuka wawasan dalam mendidik dan mengajar siswa dengan penuh kasih saying.
Peserta 45
Setelah serta mengikuti pelatihan ini saya dapat ilmu baru yang cikgu berikan. inshaAllah saya akan melakukan atau mengajar saya PAC kepada anak. Senangnya bias belajar dengan teman2 yang berbeda pendidikan. Bila ada kesempatan acara ini inshAllah saya mengikuti lagi.
Peserta 46
Saya senang mengikuti pelatihan Prodigy mungkin selama ini saya pribadi banyak sekali melakukan kesalahan terutama dengan anak di rumah dan anak didik di sekolah. Alhamdulillah stelah saya mengikuti pelatihan ini harapan dan doa saya agar saya lebih sabar dalam menghadapi anak2 saya di rumah dan di sekolah.
Peserta 47
Alhamdulillah sangat membantu para guru supaya bias memahami karakter anak supaya guru dapat menyelesaikan masalah setiap anak tersebut dan saya sangat bermotivasi dengan adanya program Prodigy ini.
Peserta 48

Peserta 49
Alhamdulillah setelah mengikuti pelatihan ini saya sangat banyak mendapat ilmu inshaAllah ke depan nya kalau ada bermasalah saya bias memberikan solusinya.
Peserta 50
Alhamdulillah banyak ilmu yang saya telah dapatkan melalui program ini dan inshaAllah akan saya paaprkan di sekolah saya mengajar semoga semua ini berguna untuk saya, anak didik juga teman-teman semua.
Peserta 51
Saya sangat mendukun program ini, karena anak2 yang bermasalah di sekolah sebenarnya dia hanya ingin mencari perhatian, kasih saying dan pujian yang dia tidak dapat di rumah maknanya ia lakukan di sekolah. Makanya seorang uru pandai-pandailah untuk mengendalikan masalahtersebut. Program Prodigy ini janganlah hanya sampai ke-2 saja. Kalau bias terus di lanjutkan ya!!!! Terima kasih banyk cikgi ya!!!
Peserta 52
Program Prodigy sangat membantu bagi anak yang bermasalah. Sebaiknya program ini terus lanjut supaya semua tenaga pendidik dapat menerapkan, dalam mencerdaskan anak bangsa.
Peserta 53
Alhamdulillah saya sangat senang dengan kegiatan ini, dan banyk ilmu yang saya dapat .mudah-mudahan ilmu yang kami dapatkan dari kegiatan Prodigy bermanfaat bagi prafesi kami.
Peserta 54
Saya sangat senang dengan pelatihan Prodigy bisa belajar bagaimana menghadapi anak yang bermasalah.
Peserta 55
Sangat bermanfaat menjadi bekal yang akan saya bawak ke sekolah inshaAllah akan saya kembangkan dan akan saya bagikan ke kawan di sekolah dan keluarga di rumah. Terima kasih kepada cikgu2 semua atas ilmunya.
Peserta 56
Sangat bermanfaat dan bermotivasi bagi diri saya dalam menjalankan tugas-tugasnya.
Peserta 57
Sangat bermanfaat untuk menjadi bekal yang akan kami bawa ke sekolah kami masing-masing
Peserta 58
Saya sangat berkesan setelah mengikuti program Prodigy karena pembelajaranya aktif, menyenangkan , bias merubah cara pembelajaran yang lebih mantap lagi di sekolah kami nantinya. Terima kasih cikgu Malaysia!!! Semoga Prodigy tetap jaya!!!
Peserta 59
Setelah mengikuti pelatihan ini, saya mendapatkan pengalamn / cara mengajar melalui Prodigy sangat menyenangkan. Terimakasih untuk Cek Aziz danstaf yang telah memberikan ilmu yang berbagai. Semoga Allah selalu melindungi Cek Aziz dan staff. Saya berharap di lain waktu sangat lagi ingin berjumpa di pelatihan ini lagi. Sebagai ibu merangkap sebagai ayah dan ibu guru di sekolah sangat berterima kasih atas semua pecerahan ini. Semoga Allah selalu melindungi kita semua Amin.
Peserta 60
Sangat bermanfaat pelatihan pengembangan karakter dan dari pengalaman pelatihan ini dari tidak tahu ilmunya sekarang sudah tahu apa itu Prodigy
Peserta 61
Saya akan menerapkan Prodigy semampu saya dan bekerjasama pada semua keluarga di sekolah.
Peserta 62
Saya rasa program Prodigy ini sangat bermanfaat bagi kita sebagai seorang pendidik, karena bisa memperbaiki kesalahan kita dalam mendidik siswa. Program ini sangat menyenangkan sekali bagi saya,karna setelah mengikuti kegiatan ini banyak hal yang saya perole,yang belum pernah saya alami sebelumnya. Saya berharap semoga program ini bias dialnjutkan untuk ke depannya. Terima kasih untuk team yang telah membimbing kami, semoga Allah membalas semua kebaikan bapak-bapak. Amin .
Peserta 63
Alhamdulillah, semoga Allah memberikan umur panjang. Selamat iman dunia dan akhirat untuk dapat mengikuti pelatihan Prodigy untuk kesempatan berikutnya, semoga ilmu yang telah kami dapatkan selama 3 hari dapat kami implementasikan di sekolah. Sangat berkesan dapat bermain dan belajar bersama dengan pemateri pakar dari Malaysia. Rasa waktu sangat singkat untuk mendapatkan ilmu sehingga permintaan kami kepada cikgu untuk dapat kembali ke Aceh berbagi ilmu/pengalaman bersama kami. Terima kasih cikgu I LOVE YOU ….. YOU I LOVE
Peserta 64
Sangat menyenangkan dan banyak ilmu yang bermanfaat.
Peserta 65
Sangat bermanfaat sebagai ajang silaturrahim guru Tk & SD dalamberbagi & menimba ilmu melalui Prodigy agar lebih baik lagi kedepannya sebagai seorang guru yang professional.
Peserta 66
Menarik dan menyenangkan.
Peserta 67
Menarik & menyenangkan.
Peserta 68

Peserta 69
Program Prodigy ini sangat bagus dan bias kita terapkan di lapangan/ tempat tugas kita. Walau pada kenyataannya praktek itu tidak semudah teorinya,berbibaca lebih mudah daripada berbuat. Tapi saya pribadi akan mencoba melakukan sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya dan memperbaiki yang selama ini telah salah, serta akan cuba berbagi dengan teman sejawat. Terima kasih cek gu. Your inspiration for me.


RESPON PESERTA PRODIGY ACHEH ANGKATAN 2 (19-21
Julai 2018)


Responden 1
Sangat bermakna banyak ilmu yang bermanfaat yang saya dapatkan di sini yang bias nantinya saya implimentasikan di sekolah.

Responden 2
Saya peribadi sangat senang dan berkesan dalam mengikuti pelatihan ini, mudah-mudahan program ini bisa berlanjut lagi.

Responden 3
Sangat baik program prodigy ini di mana saya dapat mengetahui karakter siswa, belajar yang menyenangkan sehingga tidak membosankan dan menonton, belajar kekompakkan dan kerjasama antara semua peserta.

Responden 4
Sangat bagus dan berkesan, karena illmu yang diberikan sangatlah bermanfaat untuk saya ajarkan kepada peserta didik saya.

Responden 5
Sangat baik bila semua orang di dunia ini mengetahui tentang prodigy.

Responden 6
Saya sangat senang dengan adanya kegiatan prodigy ini.

Responden 7
Senang, semangat dan termotivasi, sudah tahu lebih banyak tentang cara meyelesaikan masalah.

Responden 8
Sangat menyenangkan dan bermotivasi semangat…semangat yes!

Responden 9
Kesan selama di sini , Alhamdulillh sangat bermanaat insya Allah ini akan menjadi pedoman hidup saya sehari. Berjaya prodigy.

Responden 10
Bermanfaat untuk dilangsungkan lebih lanjut/secara teratur/berkala dan diperlukan oleh semua guru dan orang tua.

Responden 11
Prodigy adalah program yang sangat baik bila dilakukan di seluruh tingkatan sekolah. Baik di PAUD, SD, SMP, SMA, SMK bahkan di universitas. Juga sangat baik pada setiap kursus dan masyarakat.

Responden 12
Saya senang dengan pelatihan ini kerana sangat banyak masukan-masukan tentang mendidik anak paud atau SD dll. Dengan pelatihan ini kami dapat merubah cara mengajar yang sebelum. Terima kasih.

Responden 13
- saya sangat senang dengan mengikuti program prodigy karena banyak sekali saya mendapat ilmu sehingga saya dapat menerapkan kepada anak didik saya dan keluarga.

- seorang guru harus pandai untuk mengendalikan emosi, kesabaran dengan mengikuti pprodigy kami InsyaAllh bisa menerapkan nanti.

Responden 14
Saya peribadi sangat bangga dan senang dalam mengikuti pelatihan prodigy yang dilaksanakan oleh Dinas Pendidikan dengan pelatih yang jauh datang dari Malaysia. Saya senang sekali dalam mengikuti pelatihan tanpa ada rasa bosan saya mau lagi lebih banyak lagi belajar hal-hal yang baru lagi dalam mendidik anak-anak di sekolah. Terima kasih cikgu ilmu yang diberikan sangat bermanfaat dan saya akan terapkan di sekolah, bahkan di rumah untuk anak-anak saya. 

Responden 15
Saya sangat senang dengan peltihan prodigy ini karena sangat banyak masukan-masukan tentang anak didik di TK mau pun anak di rumah. Dengan pelatihan ini kami dapat menambah ilmu di kemudian hari. Kami mohon jangan sampai di sini saja prodigy dilaksanakan di B. aceh kok bisa berlanjutan sepanjang masa.

Responden 16
Pertama di tugaskan oleh kepala sekolah ikut pelatihan prodigy saya bertanya apa itu prodigy. Tapi setelah saya ikuti, wah ternyata hal seperti ini pernah saya lakukan di sekolah saya. Tapi saya blm paham, dg prodigy ternyata pembelajaran ttg prodigy sungguh menyenangkan dan mengasikkan. Ingin sekali saya mengulang kembali kegiatan seperti ini dan banyak menfaatnya. Mudah-mudahan saya akan di undang kembali untuk kegiatan yang seperti ini, karna sgt berguna bagi diri saya sendiri, pendidikan dan anak didik tentunya.

Responden 17
Dengan adanya prodigy ini saya sangat senang, karena sudah mendapatkan ilmu baru yang sebelumnya belum saya dapatkan. Terima kasih banyak cekgu yang telah memberikan banyak ilmu kpd kami semua semoga dpt bermanfaat.

Responden 18
Program prodigy sangat baik dan saya sangat termotifasi untuk dapat melakukan atau menerapkan dilingkungan sekolah dan di rumah.

Responden 19
Saya sangat berkesan telah mengikuti pelatihan prodigy dan saya sangat senang bisa bertemu dengan cekgu bisa berbagi pengalaman dan saya merasa senang dan gembira kerana banyak ilmu yang saya dapat selama pelatihan ini.

Responden 20
Dengan mengikuti pelatihan prodigy kami mendapatkan ilmu yang sangat bermanfaat untuk melaksanakan tugas kami dalam menyelesaikan berbagai masalah yang kami hadapi di sekolah dan dapat merubah tingkah laku anak didik kami yang bermasalah. Semoga menjadi anak-anak yang berguna bagi agama, bangsa dan negara. Terima kasih cekgu, semoga Allah memberikan pahala yang setimpal, selalu sehat dan panjang umur. Amin.

Responden 21
Saya sangat senang terhadap program ini karena sangat berguna untuk keluarga, masyarakat dan untuk mendidik.

Responden 22
Saya sangat senang dan berkesan dengan mengikuti prodigy ini. Banyak ilmu yang saya dapati berguna untuk saya berikan utuk keluarga dan anak didik saya.

Responden 23
Saya sangat senang bisa mengikuti pelatihan ini, banyak ilmu yang saya dapatkan dari pelatihan ini, saya berterima kasih kepada semua pemateri karena telah mengetuk pintu hati kami untuk lebih menyayangi anak-anak dan ikhlas bekerja untuk bangsa dan negara. Semoga Allah membalas semua kebaikan cekgu di akhirat nanti.

Responden 24
- sangat bermanfaat, prodigy langkah awal untuk memperbaiki karakter mengajar agar lebih bermakna.
- prodigy kaunseling berharga bagi saya!
- kedepan kami menunggu pelatihan lebih lanjut

Responden 25
Alhamdulillah. Program prodigy ini sangat bermanfaat bagi saya. Saya bisa lebih memahami diri saya, di mana kelemahan dan kesalahan yang mungkin telah tanpa saya sadari saya telah lakukan, dalam hal mendidik dan mengajar murid-murid saya di sekolah maupun kelemahan dan kesalahan saya ketika mendidik buah hati saya di rumah. Moga Allah mengampuni segala kesalahan dan kesilafan saya dan terima kasih banyak kepada nchik-nchik yang telah memberi saya ilmu yang sangat luar biasa ini kepada saaya. Jazakallahu khairan. We love prodigy.

Responden 26
Setelah saya ikut pelatihan ini banyak sekali ilmu dan cara-cara belajar yang sangat menyenangkan yang saya dapatkan. Semoga saya bisa menjadi guru yang dicintai anak-anak disekolah tempat saya mengajar dan menjadi guru professional dunia akhirat. Semoga cekgu Azis dan rakan-rakan menjadi penghuni syurga atas ilmu yang bermanfaat dalam merangkul anak-anak bermasalah. Cekgu Azis is the best.

Responden 27
Saya sangat senang sekali dengan adanya program prodigy ini dan sangat bagus dan berkesan karena ilmu yang diberikan sangatlah bermanfaat.

Responden 28
Sangat penting bagi guru untuk mengetahui tentang murid sekolah.

Responden 29
Saya sangat berkesan dengan adanya pelatihan prodigy
-ada ya kerjasama
-saling membantu
-tidak membeda-bedakan satu dgn yg lain

Responden 30
Saya pribadi sangat berkesan telah mengikuti pelatihan prodigy. Pembelajaran yang sangat fun. Selalu tertawa dan bahagia. Semacam tak ada masalah. Saya dari awal sangat banyak kekurangan dalam mendidik dan membimbing murid di sekolah. Setelah mengikuti pelatihan ini, mata saya terbuka bahwa semua perlu memakai hati, kasih sayang dan cinta dalam mendidik siswa.

Responden 31
- melalui program prodigy ini, semoga kita menjadi pengajar yang lebih the best.
- senang dan bertambah ilu lagi
- mendapatkan sebuah pengalaman baru
- menambah saudara-saudara baru
- hidup prodigy, maju terus…is the best. Love you.

Responden 32
- Alhamdulillah program ini sangat bagus dalam mendidik anak.
- klau bisa semua guru yang ada di B.Aceh di tingkat apa pun harus mengikuti program seperti ini supaya semua guru tahu bagaimana cara mendidik anak yang sebenarnya.
Terima kasih kepada semuanya.

Responden 33
Alhamdulillah, dengan adanya prodigy saya menyadari betapa banyak sudah saya melakukan kesalahan demi kesalahan dalam mendidik terutama bagi anak saya sendiri dan bagi anak didik saya. Terima kasih prodigy yang telah memberi banyak ilmunya kepada saya. Insya Allah akan saya terapkan. Semoga prodigy selalu dalam lindungan Allah SWT. Senang kalau prodigynya diadakan/dilaksanakan lagi di Aceh  

Responden 34
Alhmdulillah dengan izin Allah banyak sekali pemasukan dan ilmu yang kami tidak tahu menjadi tahu dan bisa kami jadikan pedoman untukdiri saya dan teman-teman diluar sana. Terima kasih cekgu Cek Azis dan teman-teman yang lain.

Responden 35
Saya sangat berkesan dengan cara yang saya dapatkan selama 3 hari. Mudah-mudahan apa yang kami dapatkan menjadi modal atau motifasi untuk diterapkan di sekolah. Amin…

Responden 36
Alhamdulillah, setelah mengikuti pelatihan prodigy telah membuka mata dan pikiran saya bagaimana cara mengajar/berkomunikasi lebih baik dengan peserta didik dan bagaimana cara memahami peserta didik lebih baik dan menularkan metode PAC kepada guru-guru lain. Terima kasih prodigy atas ilmunya mudah-mudahan bisa merubah pendidikan kita lebih baik. Practice better than theory.

Responden 37
Saya sangat banyak pengalaman selama penataran prodigy saya sangat berterima kasih kepada cekgu dan anggota prodigy. Mudah-mudahan kami di panggil lagi untuk ikut penataran ini lagi. Terima kasih.

Responden 38
Saya selama pelatihan prodigy sangat banyak mendapat ilmu dan pengalaman, saya berterima kasih banyak kepada pemandu (encik, Cekgu Azis dan semua teman-teman yang dari Malaysia). Kalau ada pelatihan seperti ini saya mau ikut lagi. Terima kasih Cekgu Azis.

Responden 39
Saya sangat senang mengikuti kegiatan prodigy banyak ilmu yang saya dapatkan dari kegiatan ini selama 3 hari udah-mudahan apa yang kami dapatkan menjadi modal untuk diterapkan kepada anak didik di sekolah saya.

Responden 40
Setelah mengikut pelatihan prodigy ini saya sangat terkesan para cekgu-cekgu semua. Selain menambah teman kami semua bisa bekerjasama dengan baik. Dan terima kasih banyak kepada tutor kami dari Malaysia karena berkat bapak-bapak semua kami mendapat pengalaman yang begitu berkesan seperti cara mendidik anakdan memperlakukan anak-anak didik kita dengan baik. Saya pribadi sangat senang dengan pelatihan ini terima kasih cek-cek semua.

Responden 41
Saya sangat terkesan setelah mengikuti pelatihan ini. Tidak sedikit pun merasa bosan dengan kegiatanyang kita lakukan di sini bersama-sama. Mudah-mudahan selepas ini saya bisa terapkan di TK saya apa –apa yang telah saya dapatkan selama 3 hari ini. Terimaa kasih kepada Cek Gu semua atas illmu yang sangat bermanfaat bagi saya pribadi. Semoga Allah membalas segala kebaikan yang Cek Gu berikan.

Responden 42
Setelah saya belajar tentang prodigy mungkin di hari kedepan saya akan menerapkan program prodigy di sekolah, di rumah dan di masyarakat.

Responden 43
Program prodigy sangat bagus dan akan sangat memuaskan jika dilaksanakan pada setiap mengajar.

Responden 44
Sangat membantu saya dalam program mendidik siswa. Mudah-mudahan dengan pelatihan ini kami akan terbuka wawasan dalam mendidik dan mengajar siswa dengan penuh kasih sayang.

Responden 45
- setelah saya mengikuti pelatihan ini saya sudah dapat ilmu baru yang cekgu berikan. Insya Allah saya akan melakukan atau mengajar (PAC) kepada anak.

- senangnya bisa belajar dengan teman-teman yang berbeda pendidikan.

- bila ada kesempatan acara ini insya Allah saya mau ikut lagi.

Responden 46
Saya senang mengikuti pelatihan prodigy mungkin selama ini saya pribadi banyak sekali melakukan kesalahan terutama dengan anak di rumah dan anak didik di sekolah. Alhamdulillah setelah saya mengikuti pelatihan ini harapan dan doa saya agar saya lebih sabar dlm menghadapi anak-anak saya di rumah dan di sekolah.

Responden 47
Alhamdulillah sangat membantu para guru supaya bisa memahami karakter anak supaya guru dapat menyelesaikan masalah setiap anak tersebut dan saya sangat bermotivasi dengan adanya program progdigy.

Responden 48


Responden 49
Alhamdulillah setelah mengikuti pelatihan ini saya sangat banyak mendapat ilmu, insya Allah kedepannya kalau ada bermasalah saya bisa memberikan solusinya.

Responden 50
Alhamdulillah banyak ilmu yang telah saya dapatkan melalui program ini dan insya Allah akan saya paparkan di sekolah saya mengajar. Semoga semua ini berguna untuk saya, anak didik juga teman-teman semua.

Responden 51
- saya sangat mendukung program ini, karena anak-anak yang bermasalah di sekolah sebenarnya dia hanya ingin mencari perhatian, kasih sayang dan pujian yang dia tidak dapat di rumah. Makanya ia lakukan di sekolah.

- makanya seorang guru pandai-pandailah untuk mengendalikan masalah tersebut.

- program prodigy ini jangan hanya sampai angkatan ke-2 tapi, kalau bisa terus di lanjutkan ya!!!

- terima kasih banyak cikgu-cikgu ya !!!

Responden 52
Program prodigy sangat membantu bagi anak yang bermasalah. Sebaiknya program ini terus berlanjutan supaya semua tenaga pendidik dapat menerapkan dalam mencerdaskan anak bangsa.

Responden 53
Alhamdulillah saya sangat senang dengan kegiatan ini dan banyak ilmu yang dapat kami peroleh. Mudah-mudahan ilmu yang kami dapatkan dari kegiatan prodigy bermanfaat bagi profesi kami.

Responden 54
Saya sangat senang dengan pelatihan prodigy bisa belajar bagai mana menghadapi anak yg bermasalah.

Responden 55
Sangat bermanfaat menjadi bekal yang akan saya bawa ke sekolah insya Allah akan saya kembangkan dan akan saya bagikan ke kawan di sekolah dan keluarga di rumah. Terima kasih kepada cek-cek semua atas ilmunya. 

Responden 56
Sangat bermanfaat dan bermotivasi bagi diri saya dalam menjalankan tugas-tugasnya.

Responden 57
Sangat bermanfaat untuk menjadi bekal yang akan kami bawa ke sekolah kami masing-masing.

Responden 58
Saya sangat berkesan setelah mengikuti program prodigy karena pembelajarannya akti, menyenangkan, bisa merubah cara pembelajaran yang lebih mantap lagi di sekolah kami nanti. Terima kasih cikgu Malaysia….!! Semoga prodigy tetap jaya…!

Responden 59
Setelah mengikuti pelatihann ini saya mendapatkan:
1. pengalaman/cara mengajar melalui prodigy sangat menyenangkan
2. trima kasih utk cek aziz dan staf yang telah memberi ilmu yang berharga. Semoga Allah selalu melindungi cek aziz dan staf
3. saya berharap di lain waktu semoga ingin berjumpa di lain pelatihan lagi
4. sebagai ibu merangkap sebagai ayah dan ibu guru di sekolah sangat berterima kasih. Semoga Allah selalu melindungi kita semua. Amin.

Responden 60
Sangat bermanfaat pelatihan pengembangan karakter dan dari pengalaman pelatihan ini dari tidak tahu ilmunny sekarang sudah tahu apa itu prodigy.

Responden 61
Saya akan menerapkan prodigy semampu saya dan bekerjasam pada semua keluarga besar di sekolah.

Responden 62
Saya rasa program Prodigy ini sangat bermanfaat bagi kita sebagai seorang pendidik, karena bisa memperbaiki kesalahan kita dalam mendidik siswa. Program ini sangat menyenangkan sekali bagi saya karna setelah mengikuti kegiatan ini baanyak hal yang saya peroleh yang belum pernah saya alami sebelumnya. Saya berharap semoga program ini bisa dilanjutkan untuk ke depannya. Terima kasih untuk tim yang telah membimbing kami, semoga Allah membalas semua kebaikan bapak-bapak. Amin…

Responden 63
Alhamdulillah…semoga Allah memberikan umur panjang, selamat iman dunia dan akhirat untuk dapat mengikuti pelatihan prodigy untuk kesempatan berikutnya. Semoga ilmu yang telah kami dapatkan selama 3 hari dapat kami implemintasikan di sekolah. Sangat berkesan dapat bermain dan belajar bersama dengan pemateri pakar dari Malaysia. Rasa waktu sangat singkat untuk mendapatkan ilmu sehingga permintaan kami kepada cekgu untuk dpt kembali ke Aceh berbagi ilmu/pengalaman bersama kami. Terima kasih cek gu. I LOVE YOU. 

Responden 64
Sangat menyenangkan dan banyak ilmu yang bermanfaat.

Responden 65
Sangat bermanfaat sebagai ajang silaturahmi guru – TK & SD dalam berbagi & menimba ilmu melalui prodigy agar lebih baik lagi kedepannya sebagai seorang guru yang proesional.

Responden 66
Menarik/menyenangkan.

Responden 67
Menarik& menyenangkan.


Responden 68

-Responden 69
Program prodigy ini sangat bagus dan bisa kita terapkan di lapangan/tempat tugas kita. Walau pada kenyataannya praktek itu tidak semudah teorinya, berbicara lebih mudah daripada berbuat. Tapi saya pribadi akan mencoba melakukan sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya dan memperbaiki yang selama ini telah salah serta akan coba berbagi dengan teman sejawat. Trimas cek gu. Your inspiration for me.

Responden 70
Dalam program ini :
Program prodigy sangat baik dan banyak pengetahuan dan pengalaman yang saya dapat dengan prodigy ini. Dengan adanya program ini sungguh menyenangkan dan sungguh luar biasa dengan adanya prodigy sehingga dapat menjadi pengalaman berharga bagi saya dan cara-cara penyajian materi yang mentap dan sukses. Terima kasih.

Responden 71
Program prodigy sangat membantu kita sebagai pendidik juga orang tua dalam memahami anak didik juga anak. Meningkatkan belajar/semangat anak di sekolah dalam memahami pelajaran maupun menghapal pelajaran yang kita sampaikan.

Responden 72
Alhmdulillah, selama saya mengikuti pelatihan program prodigy, banyak ilmu yang bertambah bahkan banyak cara yang ditempuh untuk mengubah anak-anak yang nakal supaya ia menjadi anak berguna. Masih banyak yang belum terungkap mungkin setelah kami baca modulnya kami bisa menyelesaikannya sendiri. Trima kasih buat semuanya. Kalau bukan kita siapa lagi, kalau bukan sekarang kapan lagi.

Responden 73
Saya sangat senang mengikuti prodigy ini, cekgunya pun ramah-ramah. Apa lagi cekgu aziz cara menyampaikan materi cukup jelas dan menyenangkan, saya suka cekgu aziz, mudah-mudahan kita ada kesempatan lagi di pelatihan prodigy.

Responden 74
Lanjutkan terus program prodigy ini karena sangat menjunjung hak dan kemerdekaan orang lain serta menilai tinggi derajat manusia selaku makhluk Allah SWT.

Responden 75
Saya sarankan kepada bapak mudah-mudahan kapan waktu kita akan bertemu lagi di Aceh kerana selama sudah tiga hari kita bersama-sama di sini banyak pengalaman yang sudah kami dapatkan untuk bekal di sekolah nanti.

Responden 76
Program ini sangat luar biasa dan sangat bermanfaat bagi saya. Selama saya menjadi guru kurang lebih 25 tahun kali inilah saya punya pengalaman yang berbeda. Pelatihan ini saya rasakan sangat menarik dan bermanfaat bagi saya untuk bekal saya dalam mengajar sehingga saya dapat menjadi guru yang dicintai oleh murid-murid saya.


PESERTA

REFLEKSI LEADERS SM SAINS JOHOR

Peserta 1

1.     I learnt how to speak to people (8/10/2022 task)

2.     I learnt and will always be reminded to stick together.

3.     I wish to use A-A with other people after this.

4.     Our school jurang batch decrease

5.     ToT makes the girls and the boys comfortable with each other. No negative thoughts and we are free.

6.     Please do Tot for the teachers.

Peserta 2

Terima kasih cikgu. Best sangat. Terima kasih dapat buat saya nangis cikgu.

Peserta 3

Pada pendapat saya, program ini sangat bermanfaat dan membolehkan kami untuk mempelajari ilmu kepimpinan dengan lebih mantap. Oleh itu, saya sangat menggalakkan program ini dilaksanakan atau disampaikan oleh seluruh lapisan masyarakat. (9/10)

Peserta 4

Pada pendapat saya, program ini dapat melahirkan sifat kepimpinan dalam diri saya sendiri. Seterusnya, saya juga dapat belajar tentang cara belajar yang sangat efisien seperti 5 domain. Akhir sekali, saya juga dapat membuktikan bahawa walaupun banyak kos disiplin yang telah saya lakukan namun saya juga boleh berjaya dan akan mengubah Sekolah Menengah Sains Johor. #sinergimelakarkecemerlangan

Peserta 5

Perasaan saya sepanjang program ini ialah happy. Saya berasa gembira dan berada di luar jangkaan terutamanya Ketika aktiviti keluar ke bandar. Banyak cabaran tetapi kami dapat juga lakukan banyak peak experience. Apa yang saya dapat program ini banyak menyentuh hati saya dan program paling best yang saya pernah pergi kerana tiada pressure atau perasaan tertekan untuk melakukan sesuatu perkara. Saya harap saya dapat jadi orang yang berjaya dan terus berjaya pada masa akan datang.

Peserta 6

Sepanjang saya berada di program ini, banyak ilmu yang telah saya perolehi, banyak ilmu yang telah dikongsikan oleh cikgu-cikgu dari Teknik pembelajaran ke cara memimpin ke cara bertutur PAC dengan orang. Semoga apa yang kita pelajari sepanjang program ini akan dibawa dan diaplikasikan di sekolah dan mengembalikan semula kegemilangan seperti sebelum ini.

Peserta 7

Terima kasih sebab beri banyak pembelajaran baru. Banyak pengalaman baru yang saya terima. Ada beberapa perkara yang saya tak yakin bahawa saya akan ikut, tapi saya akan ingat supaya mungkin saya akan gunakan di masa depan.

Peserta 8

Apa yang saya dapat dari Prodigy:

 

Saya nak ubah diri saya. Saya nak berhijrah ke arah yang lebih baik. Seorang yang akan membanggakan ibu dan ayah tak mahu buat diorang kecewa. Akan berhijrah dan berjihad untuk berubah ke arah yang lebih baik. Program yang dijalankan benar-benar datang waktu saya perlukan sekarang. Thank you so much.

Peserta 9

Apa yang saya dapat:

 

Saya dapat menambah keyakinan diri. Banyak perkara yang kami lalui. Saya juga mahu berubah ke arah yang baik. Seterusnya, saya mahu menjadikan sekolah saya kembali bersinar seperti suatu ketika dulu. Banyak ilmu baharu yang diperoleh ketika menjalani kursus ini. Banyak pengajaran yang boleh saya ambil ketika membuat pelbagai aktiviti.

 

Peserta 10

Awal-awal ingat ni just macam motivational programme yang lain, well tak sebenarnya. Banyak yang sedar benda betul yang mana salah. Banyak rasa sedar perkara lalai yang dah bual sepanjang hidup. ToT world doesn’t belong to you, belong to everyone actually. But you deserve the world, kita ini istimewa, to everyone. Rindu gila mama, ayah. Gempak gila actually. Bye!

Peserta 11

Apa yang saya dapat sepanjang program ini berlangsung ialah saya dapat mengeratkan hubungan dengan orang yang tidak saya rapat di sekolah. Selain itu, program ini mengajar saya untuk bekerjasama dengan ahli pasukan bagi melaksanakan sesuatu misi. Saya mendapat kesedaran untuk sentiasa mengikuti arahan ketua. Setiap organisasi memainkan peranan bagi menjayakan sekolah. Tanpa pemimpin yang betul, pengikutnya akan tunggang-langgang. Malahan pula, komunikasi yang betul dapat menjayakan sekolah.

Peserta 12

Perkara yang saya dan kawan-kawan dapat daripada program ini ialah saya berasa lebih yakin dengan diri sendiri. Selain itu, kemahiran komunikasi saya meningkat sama ada bersama rakan mahupun orang luar. Di samping itu, saya mendapat banyak ilmu yang baru dan berguna sebagai seorang pemimpin. Sebelum mata pena melabuhkan noktahnya, saya ingin berterima kasih kepada cikgu-cikgu yang berusaha keras dalam program ini. TQ!

Peserta 13

Apa yang saya dapat?

 

Mungkin saya tak terlalu menonjol dalam kursus ini tapi banyak yang saya peroleh dari kursus ini. Saya dapat bina keyakinan diri saya. Mungkin lepas ini saya boleh jadi pemimpin yang lebih baik dari sebelum ini. Saya dapat belajar betapa pentingnya rakan untuk kita bersama menuju kejayaan di suatu hari nanti. Saya juga dapat mengetahui cara untuk mengaplikasikan pelbagai ilmu yang telah saya pelajari daripada kursus ini. TQ Prodigy.

Peserta 14

Kepada Team Prodigy,

 

Terima kasih sekali lagi atas kursus dan program ini. Walaupun bagi saya ia merupakan kali ke-2 saya menyertai dan mengalaminya tahun ini, namun masih banyak ilmu yang saya dapat. Saya sebagai pengawas SM Sains Johor dan jika diberi kepercayaan dan tanggungjawab InsyaAllah bakal menggalas jawatan penolong ketua pengawas bagi sesi 2022/2023 akan berusaha sehabis mungkin membantu pihak sekolah membangunkan kembali Sains Johor.

 

Memastikan SMSJ akan tetap di atas dan sentiasa menjadi kebanggaan. Saya akan gunakan ilmu yang diperoleh sepanjang program ini untuk mencapai matlamat kami dengan bantuan dan kerjasama antara ketua murid, para pemimpin yang lain serta para pelajar sendiri. Sejuta ucapan terima kasih saya kalungkan kepada team Prodigy atas usaha anda membantu kami membina semula Sekolah Menengah Sains Johor. WE LOVE YOU!

Peserta 15

Bye! Terima kasih untuk semuanya!

Peserta 16

Saya hebat. Saya terasa lebih yakin pada diri saya. Saya lebih yakin untuk berinteraksi dengan orang yang tidak saya kenal. Saya yakin untuk lebih baik dan terus berjaya. Saya sayang teammate saya.

Peserta 17

Kepada team PRODIGY,

 

Saya sangat menghargai apa yang telah diajarkan oleh semua guru-guru disini. Apa yang saya dapat dari hari pertama saya disini ialah saya tahu, saya faham erti kerjasama, kepimpinan dan saya sangat sayang akan satu sepasukan saya. Saya anak yang dipilih untuk menjadi pemimpin masa depan. Terima kasih. Terima kasih sanggup mengajar dari pagi hingga petang. Terima kasih telah beri peluang kepada saya untuk join program ini. Saya akan menjadi seorang pemimpin satria. In Sha Allah! Terima kasih Cikgu Aziz dan cikguu team PRODIGY. Saya sayang cikgu semua. Saya banyak menangis disini, saya akan menggunakan ilmu yang dipelajari ini dengan baik. Saya berjanji (biar apa yang saya tulis harini menjadi saksi). Banyak yang telah saya pelajari. Banyak juga saya ingin berkata tapi tiada masa.TERIMA KASIH PRODIGY.

Peserta 18

Kepada Cikgu Aziz, terima kasih kerana telah banyak ajar saya perkara yang sangat bermanfaat dan berguna kepada saya. Sebelum ini, saya ada mengikuti kursus kepimpinan juga, tapi ini kursus pertama yang membuat saya menangis banyak kali kerana hati saya sampai dekat apa yang cikgu cuba sampaikan. Contohnya, tentang ibu, bapa, adik-beradik dan banyak lagi. Overall, saya sangat bersyukur kerana sekarang saya sedar saya bukanlah seorang loser, tapi saya je yang tak tahu kemampuan saya sebab tak mencuba. Saranghae Cikgu Aziz! I LOVE YOU!

Peserta 19

Terima kasih kepada team prodigy kerana telah memberikan pelbagai pendedahan baharu kepada saya. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu dan mendedahkan kami dengan pelbagai kaedah belajar seperti 5 domain dan mengajar saya cara yang terbaik untuk menjadi seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan tidak dibenci oleh pelajar. Banyak pengalaman dan perkara baharu yang telah saya pelajari sepanjang program ini. Saya bersyukur kerana terpilih untuk bersama-sama menghadiri program training of trainers ini. Saya berharap agar Sekolah Menegah Sains Johor boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sekolah-sekolah elite yang lain. Saya amat terhutang budi dan sangat berterima kasih kepada Encik Aziz Yalim. I love you PRODIGY.

Peserta 20

Apa yang saya dapat daripada program ini ialah saya dapat memupuk diri saya bekerjasama dengan groupmates yang saya tak expect kitorang boleh get along sama-sama. Pastu, saya penat nangis sebab ada pengisian yang menyentuh hati. Saya banyak muhasabah diri dan guna otak saya sebaik mungkin. Mengerah tenaga sebab nak dapat duit. Rancang strategi sama-sama which is fun sebab saya suka bersosial. Sembang-sembang so our band makin akrab. Kk bye.

Peserta 21

Saya suka kem di JAKOA ini. Saya rasa saya ingin mengubah kawan-kawan untuk menjadi lebih baik dari sekarang. Boleh lakukan. Saya akan menjadi pemimpin yang baik selepas daripada kem ini. Saya ingin berkaya. Saya berjanji! Bersama-sama rakan. Saya yakin dengan diri saya. Saya sayang semua orang.

Peserta 22

Kepada pihak PRODIGY,

 

Terima kasih kerana telah datang ke JAKOA, mengajar, memberi ilmu yang amat bermanfaat sepanjang tiga hari ini. Selepas ini, saya berasa amat bersemangat dan bermotivasi untuk membangunkan SM Sains Johor. Kami berjanji akan terus berusaha, menjayakan diri dan sekolah. Kami juga akan cuba sedaya upaya untuk menjalankan pelbagai aktiviti kepada pelajar tingkatan 1 & 2.

Peserta 23

Sepanjang program ini, banyak kenangan semanis gula mahupun sepahit-pahit. Ada suka, ada duka. Program ini membuatkan saya makin rapat dengan sahabat saya, namun saya sebenarnya tetap menganggapnya sahabat saya kerana saya percaya itu adalah ujian. Saya juga lebih kenal nama, muka perempuan kerana selama ini kami macam strangers. Saya tidak akan melupakan kenangan manis di sini, jadi saya akan membawa dan menggunakan segala ilmu dan tunjuk ajar cikgu. Terima kasih sangat-sangat cikgu dan sahabat-sahabat saya.

Peserta 24

Rasa beruntung sebab terpilih join TOT. belajar banyak ilmu baru. Dapat rapat dengan ramai orang sangat. Berterima kasih dengan cikgu-cikgu Sains Johor. Berharap dapat jadi lebih baik dan membimbing orang ramai kejalan yang sebenar.

Peserta 25

Apa yang saya dapat dalam program ini ialah saya dapat membina keyakinan diri. Menambah motivasi dan tujuan yang sebenar untuk kepimpinan di sekolah. Saya juga dapat mengenali lebih ramai orang dan menjadi peramah.

Peserta 26

Alhamdulillah sepanjang kem ini, saya dapat banyak perkara positive saya juga dapat cara belajar yang berkesan. Saya dapat menambah keyakinan diri dan juga banyak kemahiran baru. Like 5 domain, PAC and many more. Thank you Cikgu. U I love.

 

1.     Best

2.     Cara belajar yang berkesan

3.     Thank you cikgu

4.     Sedia terima perubahan

5.     Positive thinking

Peserta 27

Terdapat pelbagai benda baharu saya belajar, meskipun saya mengikuti pergi ke SAKTI sebelum ini, tapi banyak benda baharu saya dapat kali ini. Seperti contoh cara menarik minat budak-budak dan cara sebenar menjadi pemimpin lebih baik.

Peserta 28

Saya rasa sangat lain. Saya rasa puas. Saya rasa puas. Saya rasa diberi tanggungjawab yang besar untuk ubah sekolah. Saya rasa best dapat belajar benda baru. Hubungan saya dengan kawan makin rapat. Dapat kenal diorang dengan lebih dalam. Dapat berkongsi suka dan duka bersama. PRODIGY memang banyak ubah saya. Harini memang banyak ah saya nangis. Lagi-lagi Jimi. Memang menusuk kalbu.

Peserta 29

Perkara yang saya dapat daripada program ini adalah pengalaman bersama-sama cikgu-cikgu PRODIGY dan kawan-kawan yang berlainan jantina, kerjasama berkumpulan dan masyarakat luar. Yang paling penting, mengingatkan semula diri saya kepada kedua ibu bapa saya dan jasa mereka. Terima kasih cikgu-cikgu PRODIGY.

Peserta 30

Program ini amat membantu saya dalam mempelajari kemahiran baharu. Saya janji akan tolong rakan-rakan saya dengan perkara yang saya dah pelajari.

Peserta 31

Saya dapat meningkatkan keyakinan diri. Jarang-jarang saya menangis, tapi harini saya menangis sebab cerita dan janji jimmy. Thank you, PRODIGY. Saya dapat banyak peak experience. Love you all.

Peserta 32

Saya dapat belajar cara belajar baru seperti 5 domain dan cara untuk berkomunikasi yang betul. Juga saya sedar bahawa sebenarnya untuk ubah seseorang bukan salah diri dia sepenuhnya. Kita juga peranan dalam memberikan layanan yang betul.

Peserta 33

Saya dapat kenali ahli kumpulan saya dengan lebih rapat. Seperti yang cikgu-cikgu tahu sekolah kami sangat-sangat toxic di mana kami dipisahkan lelaki dan perempuan. Oleh itu, kami selalu tidak ada confident untuk bercakap dengan lelaki ataupun berlainan jantina. So dari program ini, saya dapat bercakap dan berkomunikasi dengan lelaki dengan penuh confident.

Peserta 34

1.     Release stress

2.     Kenal kawan dengan lebih baik

3.     Belajar jadi pemimpin yang lebih baik

4.     First time dalam sejarah hidup saya, saya buat macam-macam. Walaupun saya tahu yang saya kat sekolah saya boleh dikatakan sebagai lonely jugalah. But I’m happy. Tapi kat sini terlalu banyak saya bergaul. But I don’t care. Mungkin di kehidupan sebenar saya prefer orang jaga tepi kain sendiri. But saya appreciate memori ni dengan kawan saya. Macam-macam saya experience. Thanks.

Peserta 35

Saya rasa banyak ilmu yang saya dapat saya akan cuba mempraktikkannya bila saya balik nanti. Saya suka environment kat sini saya seronok dan gembira dengan segala aktiviti yang saya buat kat sini. Saya takkan lupa segala memori yang saya cipta kat sini. Bye!

Peserta 36

Dear PRODIGY,

 

Sepanjang saya kat sini, cikgu dah bagi saya harapan yang suasana boleh diubah menjadi lebih baik. PAC, 5 domain semua ilmu berguna. Saya telah membuat banyak perkara yang memalukan bagi saya. Saya nak pindah dari Kluang.

Peserta 37

Berdasarkan program yang dijalankan, saya pelajari banyak perkara yang saya tak pernah tahu pun sebelum ini. Ilmu-ilmu yang diajarkan akan saya manfaatkan di sekolah nanti. Selain itu, cikgu-cikgu bantu saya merapatkan lagi hubungan saya sesame rakan. Program ini juga mengajar saya untuk menjadi lebih berdisiplin, focus, cekap dan berani. Program ini sangat berkesan.

Peserta 38

Berdasarkan kursus ini saya dapat:

 

-        Saya dapat mengubah diri saya dari segi cara memimpin

-        Saya juga dapat mengetahui cara mengawal keadaan kritikal seperti berlaku konflik ketika menegur rakan-rakan yang membuat kesalahan.

Peserta 39

Program ini membantu saya untuk menjadi lebih berani dan tidak takut akan sesuatu. Pelbagai ilmu telah saya peroleh dan akan saya gunakan dalam kehidupan seharian. Saya akan terus berusaha untuk menjadi pemimpin yang bagus dan berguna untuk sekolah dan masyarakat. Terima kasih Cikgu Aziz.

Peserta 40

TOT

 

·        Cara belajar yang berkesan

·        Cara berkomunikasi

·        Eratkan hubungan

·        Lebih bermotivasi

·        Menaikkan semangat

·        Cara memimpin dengan betul

·        Lebih berkeyakinan

·        Lebih berani

·        Kerjasama sangat penting

Peserta 41

Saya rasa yang saya telah belajar banyak perkara di sini dan dapat mengubah diri saya juga. Dapat banyak experience baharu dan mengatasi masalah public speaking saya. Saya juga telah menahan banyak sangat malu.

Peserta 42

Berdasarkan kursus ini, saya dapat

 

·        Pentingnya sesuatu komunikasi

·        Belajar untuk survive sendiri

·        Belajar untuk yakin kepada diri yang kita boleh memimpin

·        Semua orang perlu beri kerjasama supaya apa yang kita buat menjadi

·        Kejujuran itu penting

Peserta 43

Apa yang saya dapat daripada program ini ialah kita dapat mengenal ciri-ciri orang dalam kumpulan kita. Seterusnya, dapat belajar 5 domain yang memudahkan kita untuk belajar dan adapt apabila balik di SMSJ. Akhir sekali, kita dapat bekerjasama antara sepasukan. Kita dapat menggunakan 5 domain di asrama bersama junior.

Peserta 44

Saya dapat banyak peak experience sepanjang program TOT ini. Saya rasa gembira dan teruja sepanjang program. Thank you team PRODIGY atas segala tunjuk ajar. Kalau taka da you alls, kami mungkin tidak akan seakrab ini. U I LOVE. Program ini sememangnya akan meninggalkan pengalaman yang baik.

Peserta 45

Sepanjang 3 hari 2 malam dengan team Prodigy ni, saya rasa bersyukur dan gembira sebab to be honest, this is the most amazing camp yang saya pernah pergi. Before this saya rasa macam tak confident and all that negative stuff. But lepas join program ni, saya rasa like confident gila even tak pernah ke depan sebab a lil bit nervous. Then, saya boleh interact dengan boys like nothing happens without people looking at me like hm.. Pastu, saya rasa best gila sebab banyak activity best yang dapat rapatkan relationship saya dengan ahli kumpulan and orang lain. Memang gempak la camp ni, saranghae.

Peserta 46

Training of trainers. Satu kem kepimpinan yang satu-satunya saya baru mulakan di Sekolah Menengah Sains Johor sepanjang empat tahun saya belajar di situ. Apa yang saya dapat sepanjang 3 hari 2 malam di sini adalah saya dapat bina kepercayaan saya sendiri untuk menjadi pemimpin di sekolah saya. Semua rasa malu, takut, kuranga keyakinan. Saya berjaya menolaknya ke tepi. Yang penting adalah bagaimana cara untuk saya mendidik, memimpin, mempunyai kata sepakat untuk menyelesaikan masalah yang berlaku atau terjadi di sekolah saya. InsyaAllah saya akan cuba dan perlu praktikkan semua inisiatif yang saya peroleh untuk menjadikan sekolah kami lebih baik.

Peserta 47

Sepanjang program TOT ni, saya rasa makin berani untuk jalankan tanggungjawab saya sebagai seorang pemimpin. Sebelum ini saya rasa saya tak cukup kuat untuk ke depan galas tanggungjawab saya. Saya selalu rasa pilihan cikgu untuk pilih saya sebagai seorang pemimpin ialah pilihan yang salah. Terima kasih team Prodigy ajar kami jadi lebih bagus. InsyaAllah akan kami praktikkan ilmu ini untuk masa depan sekolah yang lebih cerah. Doakan kami.

Peserta 48

Saya, berasa amat berterima kasih kepada cikgu Aziz dan pihak yang berada di sepanjang program ini berjalan dengan lancar. Saya rasa saya makin sedar dengan apa benda yang terjadi dekat sekeliling saya. Saya rasa saya makin sedar lebih ramai lagi orang yang bernasib malang, lebih malang daripada masalah yang saya hadap. Dalam program ini, banyak ilmu yang dapat tolong diri saya untuk kawal rasa ego, marah saya dalam tegur someone. Saya rasa saya mampu bantu kawan-kawan saya yang bermasalah, yang tak pernah berubah InsyaAllah.

Peserta 49

Saya dapat belajar banyak benda yang baru, yang sebelum ni saya tak tahu atau tak faham dengan lebih jelas. Tapi sekarang, saya dah dapat belajar banyak Teknik yang betul. Saya juga dapat banyak peak experience. Contohnya, dapat satu group dengan kawan-kawan yang sebelum ini saya tak rapat, tapi sekarang dah rapat, pastu kitorang dapat keluar sama-sama sambil jalan-jalan, sambal selesaikan satu-satu task, kitorang pandai berinteraksi dengan orang luar. Dapat jadi berani dan peramah. Saya juga dah banyak nangis arini. Aktiviti kat sini pun semua best!

Peserta 50

First, tqsm kepada prodigy sebab jalankan program ni. Program yang cikgu-cikgu jalankan sedikit demi sedikit telah ubah personality saya. Menaikkan sifat kepimpinan dalam diri saya. Saya telah pun mendapatkan semula semangat saya. Saya berjanji untuk ubah kehidupan saya, adik-adik, junior-junior dan kesemua pelajar SM Sains Johor. Program ini telah menjadikan banyak peak experience dalam diri. Sekali lagi, saya ucapkan kepada guru-guru Prodigy. Bye-bye cikgu cikgu.

Peserta 51

Saya rasa yang kekosongan tanpa sebab yang selama ini saya rasakan mulai diisi dengan peak experience. Walaupun bagi saya, ini masih belum cukup, tapi apakan daya seorang hamba yang hanya bergantung pada takdir tuhannya yang maha mengetahui. Saya tidak terlalu menonjol dalam kursus ini. Tetapi saya sangat ingin berbicara dengan Cikgu Aziz. Dari lubuk hati yang sangat dalam ini, banyak yang ingin saya luahkan pada beliau. Dalam diam, saya sangat mengagumi orang-orang seperti beliau, ini adalah salah satu tabiat saya, iaitu mengagumi beberapa orang hebat seperti Tok Guru Nik Aziz dan Cikgu Aziz. Kekaguman saya kepada Tok Guru pernah membawa saya kepada sebuah peak experience iaitu bertemu beliau sendiri dalam sebuah mimpi.

Peserta 52

Dekat sini, saya dapat belajar banyak benda baru. Contohnya, cara bergaul dengan pelbagai lapisan umur, cara belajar yang berkesan, cara berkomunikasi dengan ramai orang dan lain-lain. semuanya rasa berbaloi dan menyeronokkan. Tak sia-sia saya pergi sini. Lepastu, bila bekerja dalam kumpulan, saya dapat kenal siapa diri sebenar mereka berbanding tengok dari luaran je sebelum ni. Saya juga dapat bina hubungan yang baik dengan pelajar yang berlainan umur dan jantina.

Peserta 53

Kursus ini menyedarkan saya tentang amanah yang diberikan kepada saya sebagai pemimpin. Benar. Hidup kita sebenarnya mempunyai tujuan yang sama. Mencari keredhaan Allah. Program ini mengingatkan saya untuk melakukan amanah. Program ini juga mendidik saya untuk berkomunikasi dengan orang lain secara efisien sekaligus membuang rasa malu seketika demi menjalankan amanah yang diberikan. Namun, saya rasa program ini perlu diperbaiki dari segi ceramah dan cerita yang disampaikan. Pelajar cepat bosan dan mengantuk apabila hanya duduk dan mendengar tanpa melakukan aktiviti dalam jangka masa lama.

Peserta 54

Saya sangat berterima kasih kepada semua cikgu-cikgu yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk mengajar kami untuk menjadi pemimpin dan membantu rakan-rakan kami yang bermasalah. Saya juga ingin minta maaf kerana sering yidak menepati masa masuk ke dewan semula selepas rehat. Saya akan berjanji untuk menjadi pemimpin yang baik dan berdisiplin dan juga akan membentuk Sekolah Menengah Sains Johor menjadi sekolah yang gemilang semula.

Peserta 55

Semangat kerjasama dan kesepakatan antara jawatan-jawatan yang berbeza semakin erat. Kami dapat memahami masalah dan cabaran yang dihadapi dan merungkai satu demi satu masalah yang perlu diselesaikan. Terima kasih cikgu. Terima kasih cikgu kerana sanggup mengorbankan masa demi masa depan kami. Kami bakal pulang semula ke sekolah dengan impian, cita-cita dan tanggungjawab untuk menjayakan dan membangkitkan semula Sekolah Menengah Sains Johor.

Peserta 56

Apa yang saya dapat masa dekat kursus ini ialah saya rasa best denga napa yang kami lalui sepanjang dekat kursus ini. Saya gelak ketawa tanpa ada rasa diri saya di ‘judge’ oleh orang lain. Duduk kat sini best sebab semua orang bertegur sapa antara satu sama lain. Saya rasa dihargai dan rasa tak sunyi sangat macam masa kat asrama. Saya dapat eratkan lagi hubungan saya dengan rakan-rakan yang lain tak kira umur walaupun berbeza. Saya sangat sangat berharap yang kursus ini tak habis sebab saya rindu untuk lalui balik semua benda ini.

Peserta 57

·        Saya dapat beranikan diri

·        Saya dapat belajar cara nak cakap dengan orang

·        Saya dapat cara belajar

·        Saya bergaul dengan semua orang

·        Saya dapat spent time dengan kawan-kawan

·        Saya belajar hargai orang

·        Mesti bekerjasama

·        Cuba tolong kawan dengan ap acara

·        Agak malu untuk bergaul pada awalnya, tapi last-last okay.

Peserta 58

Melalui program ini, saya dapat menambah lagi ilmu pengetahuna saya untuk menjadi pemimpin yang hebat. Ini kali kedua saya melalui kursus seperti ini dan saya rasa saya boleh untuk bombing adik-adik di sekolah saya. Saya berterima kasih sangat-sangat kerana adanya program. Saya janji untuk jadi pemimpin yang hebat. Saya tahu saya boleh. Sebelum ini, saya tidak ada keyakinan diri tetapi sekarang saya rasa boleh. Saya hebat! Terima kasih sangat-sangat. Program ini sangat memberikan banyak kesan kepada saya. Terima kasih team Prodigy.

Peserta 59

Saya telah belajar dengan lebih mendalam cara untuk memimpin seseorang atau sesuatu komuniti dengan lebih baik. Melalui program ini juga, saya dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara satu sama lain. pertalian sahabat antara kami akan kami bawakan hingga ke penghujungnya, dengan adanya hubungan yang baik antara kami, kami lebih mudah untuk bekerjasama menjayakan dan mencapai visi yang sama dalam menjadikan sekolah sebagai suatu tempat yang lebih baik.

Peserta 60

Sejujurnya, banyak sangat benda yang saya dapat pada kursus ini. Saya dah boleh communicate dengan senior dengan lebih mesra, tidak kekok macam dulu. Lepas tu, dah kurang sikit rasa malu. Memang seronok lagi-lagi waktu permulaan. Ada slot yang buat saya nangis. Tapi menarik. Saya rasa saya mampu ubah sekolah saya. Saya nak bawa kebanggaan kepada diri, keluarga, guru-guru dan sekolah. Sudah tentu, bukan saya seorang sahaja yang berusaha. Saya ada rakan trainers lain untuk membantu.

Peserta 61

Saya rasa pihak prodigy telah melakukan perkara yang tidak pernah saya lalui. Sejujurnya, saya tidak pernah join kursus kepimpinan seseronok ini. Banyak pengalaman unik saya peroleh. Contohnya, pada hari jumaat bila task Bahasa tamil dan Bahasa bangla. Nak mencari orangnya, Ya Rabbi asyik tersalah je. Nak bezakan India, Bangla, Pakistan memang susah. Tidak lupa tender mengurut cikgu-cikgu. Memang nostalgia. Ilmu yang dapat pun lain daripada yang lain. Cara bercakap, menghafal, domain. Memang packlah. Akhir kata, prodigy telah mencorakkan kain putih saya, menjadi batik yang sangat agung. Terima kasih Prodigy.

Peserta 62

Apa yang saya dapat?

 

Kepada pihak prodigy,

 

Saya amat berbesar hati dengan adanya TOT ini. Di sekolah, saya kurang berbual (lebih-lebih lagi dengan orang lain) tapi di sini kami! Ya. Kami, taka da rasa kekok langsung. Macam satu umur, satu akal, satu perangai. Saya mengajar cara berkomunikasi yang betul. Terima kasih En Aziz, En Din, Cik Izzati dan cikgu-cikgu yang hensem dan baik-baik belaka. Maafkan kami andai tersilap bahasa. Maklumlah, kami tak cukup makan garam. Kami pemimpin, janji akan membanggakan SMSJ, menjadikan SMSJ terkenal sampai orang terliur mendengar. (macam salah tapi takpa)

Peserta 63

TOT

 

Apa yang saya dapat?

 

1.     Lebih berani untuk menyuarakan pendapat

2.     Lebih berani untuk membetulkan benda yang salah walaupun mungkin dibenci kawan.

3.     Lebih berani untuk bercakap dengan orang lain

4.     Cuba untuk berubah

5.     Sedar yang diri saya bertuah kerana orang lain lebih susah daripada saya

6.     Sedar bahawa saya tak perlu orang lain untuk support diri saya

7.     Sedar bahawa tanggungjawab yang saya bawa itu berat dan ia memenatkan tapi saya ingat ada rakan-rakan saya di belakang.

Peserta 64

Saya dapat meningkatkan keyakinan diri sendiri dan dapat merapatkan hubungan silaturahim antara satu sama lain. saya berpegang kepada prinsip helang yang terbang tinggi dan bebas tanpa halangan biar megah dan gemilang.

Peserta 65

Dear Prodigy,

 

Sepanjang saya berada di kem kepimpinan ini, cikgu-cikgu dah banyak mengajar saya perkara baru. Sebagai contoh, 5 domain, PAC dan lain-lain lagi. Sebelum ini, saya tidak yakin untuk bercakap dan malu. Tapi aktiviti di bandar Kluang membuatkan saya lebih yakin untuk bercakap. Saya akan berusaha mempraktikkan semua ilmu yang cikgu telah kongsi di asrama. Saya juga akan berubah menjadi pemimpin yang lebih baik. Saya sayang cikgu. Saya sayang Prodigy. Cikgu Aziz idola saya.

Peserta 66

Daripada kursus ini, saya berasa sangat gembira sebab saya dapat belajar pelbagai ilmu yang saya tidak mengetahui sebelum ini. Kursus ini juga memberikan impak yang besar kepada saya. Saya dapat berkenalan dengan ramai orang. Saya akan mengaplikasikan ilmu yang diberikan dalam kehidupan seharian saya.

Peserta 67

I FEEL MORE BETTER. Keyakinan saya bertambah sebanyak duit kumpulan kami yang ada sekarang. Kursus ini bukan biasa-biasa. Tak cliché macam kem-kem yang saya pernah sertai. Setiap aktiviti ada perkara yang tersirat. Mesej yang nak disampaikan memang menusuk ke jiwa. Walaupun kem ini dah rompak masa cuti saya, tapi memang berbaloi. Rating 9/10.

Peserta 68

Apa yang dapat dalam kem ni, bina confident diri. Buang semula rasa malu nak suarakan something sebab kita ada kerja/amanah dari Allah yang penting. Thank you so much kepada semua badan yang menjayakan kem ni. Btw, aktiviti semua memang paling the best lah!! Doakan Sekolah Menengah Sains Johor dapat capai target one day!!!

Peserta 69

Sejak mula saya sampai sini, saya fikir yang program ini hanya sia-sia. Fikiran saya sangat tidak suka pada waktu itu. Kemudian, lepas sedikit demi sedikit telah memberi kesedaran pada saya terima kasih kepada semua guru bukan sahaja fasilitator tapi juga kepada guru-guru yang menghantar saya ke sini. Saya dah mula sayang rakan-rakan saya. Saya berhasrat untuk mengubah setelah ke arah yang lebih baik.

Peserta 70

TOT 2022

 

Saya dapat banyak pengalaman baharu. Mendekatkan lagi hubungan saya dengan orang lain. dapat menjadikan diri lebih terbaik. Pada hari ini, saya rindu akan ibu bapa saya. Mendapat rakan baharu yang mengenali saya. Walaupun pada malam terakhir saya ada membuat sedikit masalah. Saya sungguh bersalah dan meminta maaf kepada semua pihak. Saya akan menjadi seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan berdedikasi. Maafkan saya cikgu dan rakan-rakan. Rindu ayah dan ibu.

Peserta 71

Training of trainers 2022

 

Boost my confidence, hubungan yang selama ini kurang baik kini dah pulih walaupun dia bukan milikku lagi. TOT mengajar erti persahabatan walaupun berbeza umur. Belajar erti bersabar. TOT changes everything. I love them, I love my roommate and my teammate. They are the best. TOT, dapat dengar suara yang selama ini tak pernah dengar. Walaupun penat, tapi penat tu ada hasil.

Peserta 72

Training of trainers 2022

 

Alhamdulillah, kami/saya diberikan kesempatan dan peluang untuk berada di dalam program yang sangat bermakna bagi saya. Walaupun ini kali kedua saya bersama-sama PRODIGY, perasaan dan semangat saya semakin bertambah. Tujuan utama kami dihantar untuk mengikuti program ini membuatkan saya lebih berazam untuk menjadi yang TERBAIK dan menjadikan Science Johore sekolah yang TERBAIK di Malaysia. Untuk yang terakhir, terima kasih semua yang membantu kami mencapai matlamat kami. Doakanlah kami berjaya di dunia dan akhirat. Terima kasih sekali lagi. Semoga yang baik dibalas untuk tuan/puan.

Peserta 73

Saya hanya mahu menceritakan apa yang saya lalui sepanjang program ini. Dalam tiga hari saya mengikuti program ini, saya telah banyak melihat dan mengalami bagaimana cara berkomunikasi yang berkesan boleh membuat impak. Saya sebenarnya rasa bersyukur dengan apa yang berlaku pada tiga hari ini. Terpilih untuk menjadi pemimpin, saya jarang sekali melihatnya sebagai tanggungjawab yang penting. Namun, pandangan saya telah berubah. Saya kini, benar-benar melihatnya sebagai satu perkara yang amat diambil berat.

Peserta 74

Terima kasih Prodigy!

 

Hidup saya sekarang bagaikan seorang pemimpin yang gah berdiri dan penuh keyakinan. Pelbagai ilmu pengetahuan dicurahkan kepada saya dan rakan-rakan yang lain. Kami bergelak ketawa, bersuka ria sehingga melupakan masalah-masalah kami di luar sana. Saya merasakan harapan kembali kepada diri saya untuk lebih berani menjadi seorang pemimpin yang berkarisma dan berkredibiliti. Banyak lagi kelebihan yang saya dan rakan-rakan dapat:-

1.     Eratkan hubungan sesama rakan-rakan

2.     Ketahui cara belajar berkesan

3.     Mengenal erti kesyukuran

4.     Tetapkan matlamat dan tujuan kita lahir di dunia ini

5.     Sentiasa bekerjasama untuk merealisasikan sesuatu tugasan/tanggungjawab

6.     Belajar menghargai @ memantapkan lagi nama Sains Johor

Peserta 75

Apa yang saya dapat apabila menyertai kem TOT ialah saya mendapat kesedaran tentang kenapa saya terpilih untuk menjadi pengawas. Selain itu, saya mendapat keyakinan untuk menjalankan tugas tanpa rasa takut. Seterusnya, saya diajarkan cara belajar yang domain dan berkesan. Akhir sekali, saya mendapat keinsafan apabila memasuki topik ibu bapa. Saya selalu meminta duit kepada ayah saya, minta beli pelbagai barang sehingga ayah saya tiada duit. Setiap malam saya cek dompet ayah saya yang tinggal cumalah RM10 sahaja. Saya tersebak apabila melihatnya. Maafkan saya ayah. Saya janji saya akan membalas jasa dan jadi anak yang terbaik.

Peserta 76

Dear prodigy (Cikgu Aziz yang hensem)

 

Sepanjang saya kat sini, cikgu dah ajar saya perkara yang saya tak pernah terfikir pun. Macam PAC, 5 domain. Bukan itu je, saya amazed gila dengan cikgu. Sebab in 3 days cikgu dapat bagi kami info baru but dalam masa yang sama, cikgu suntik EQ kitorang. Saya rasa macam WOW, ada lagi ek orang yang baik, adil, tanggungjawab dalam dunia ni. Ok tu je cikgu. Tapi ni macam tiber. Tapi saya memang salute cikgu Aziz! Haih cikgu memang idola saya. Saranghae Cikgu Aziz!

Peserta 77

Assalamualaikum, saya ingin berterima kasih kepada semua cikgu yang telah ajar saya banyak perkara yang tidak pernah terdetik di minda saya. Kem ini dah mengajar saya banyak perkara. Walaupun ada saat yang sukar saya tetap rasa bersyukur kerana yang dah tahu cara mengawal diri, menyelesaikan masalah dan yang paling penting sudah terlepas beban soalan yang tidak pernah terjawab di dalam fikiran saya. Di sinilah saya mendapat keberanian menyuarakan pendapat/idea. Dan saya first time bercakap di khalayak ramai disini, ia menjadi bukti keberanian saya, saya dapat tahu siapa diri saya yang sebenar, banyak cara menghafal dan berkomunikasi antara satu sama lain. saya gembira berada di sini saya harap saya dapat melakukannya dengan lebih baik.

Peserta 78

Aku merasakan diri aku lebih yakin untuk berhadapan dengan masyarakat. Aku yakin yang aku boleh menjadi pemimpin walau aku hanyalah murid biasa yang hanya menggantikan tempat kawanku yang sedang sakit. Aku percaya di dalam setiap orang ada jiwa pemimpin. Tetapi aku perlukan bantuan. Aku perlukan bantuan orang lain. kerana aku terlalu banyak kekurangan dan aku hanya mempunyai kelebihan yang tidak orang pandang. Aku perlukan bantuan. Fikiranku terganggu, keliru, gelisah. Tolong aku keluar. Keluar dari semua ini. Aku penat. aku juga punya cita-cita, iaitu menjadi lain dari yang lain agar semua orang dapat melihatku dengan jelas. I don’t know if I’m a good person.

 


































No comments:

Post a Comment